Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

5. juni 2011

Vestmarkrittet, NC Asker - ledet etter 1.runde


Vestmarkrittet  ble avviklet i strålende solskinn, og uvant mange varmegrader. Hardrocx Racing Team stilte fulltallig på startstreken, og det var duket for action med Greg Saw som soleklar forhåndsfavoritt på sin nye 29er Hardrocx circo volante team.
Det ble satt høy fart i bakkene fra start, og inn i første terrengparti. Thomas Knutsen, Øivind Bjerkseth og jeg lå topp 5 sammen med nevnte Greg Saw i begynnelsen av rittet. Greg var særdeles hissig på grøten, og var stadig på støt hvor både Thomas, Øivind og jeg fulgte. Til slutt kom Øivind og jeg oss løs sammen med Greg etter drøye 10 km, og vi kjørte godt sammen. Greg har et voldsomt rykk, og kjører ofte rykkvis noe som setter bl a en gamling som meg på prøve da jeg liker å kjøre jevnt med min "lavtrykksturbo". Likevel kom vi sammen inn til runding etter ca 44 km, jeg faktisk noen meter foran de to andre. Dvs jeg "vant" første runden, som ble grunnlag for rangering i aldersklassene. Vi hadde faktisk drøye 3 minutters ledelse til forfølgerne.

Deretter satte Greg skikkelig fart opp bakkene fra start, og jeg fikk til slutt problemer over siste kneika i første terrengparti. Da jeg kom ned på asfalten, var Øivind ca 250 meter bak og jeg valgte å vente han inn. Desverre viste det seg raskt at Øivind hadde fått "hammern", og han slet etterhvert også med å følge i lettere terreng nedover. Vi fikk til slutt selskap av 3 forfølgere, og jeg måtte fokusere på min egen kamp om pallen. Knut Erik Nesteby ga overraskende raskt luke, og jeg endte opp med Carl Fredrik Hagen og Kristian Tokle. 10 km før mål fikk jeg problemer med girskifteren, som ikke ville gire hverken opp eller ned på bakgiret. Jeg endte opp med å kjøre på 6. giret som singelspeed, og kunne bare variere belastningen via framgiret hvor jeg hadde rotordrev 42/28. Det ble både tungt i de bratte terrengbakkene, og altfor lett i de raske utforkjøringene på grus og asfalt inn mot mål. Jeg ble derfor tatt igjen av bl a supertekniske Lars P Stormo, og etterhvert både Knut E Nesteby og Petter Jørgensen.

Fasiten ble en helt akseptabel 7.plass, og en god opplevelse ift at jeg kjørte med bra trøkk og god kontroll i terrenget på min Hardrocx superleggera limited edition. Rotordrevene ga meg helt klart et løft, som gjør at jeg kjører med mye bedre kraft og følelse sittende i motbakker. Neste helg får jeg garantert ikke girproblemer, og jeg skal lade litt ekstra ift overskudd. Raumerrittet står på menyen! For ordens skyld kan jeg opplyse at denne uka utgjør 17,10 timer i treningsdagboka så her er det litt å slippe opp på.

Vi ses på Hellerudsletta :)

Resultater topp 15:

Elite Menn
1 Gregory Saw Proteinfabrikken-ABAX                       2.55.50
2 Kristian Tokle Orkla CK                                          2.57.21
3 Lars Petter Stormo Team Oslo Sportslager               2.57.59
4 Carl Fredrik Hagen Team Oslo Sportslager               2.58.21
5 Petter Sørensen Ullevål Sykkelklubb                         2.58.36
6 Knut Erik Nesteby Hedmark terrengsykkel               2.58.36
7 Kjell Karlsen Hard Rocx Racing Team                      2.59.06
8 Johannes Reiten Oppdal SK                                     2.59.25
9 Håkon Marius Guldhaug Hedmark terrengsykkel       3.01.07
10 Joakim Vika Hedmark terrengsykkel                       3.01.15
11 Jon Kristian Svaland Proteinfabrikken-ABAX           3.05.00
12 Torbjørn Svanstrøm Tromsø CK                             3.05.52
13 Vidar Mehl Team Fuji Norge                                  3.06.01
14 Erik Sæter Trondhjems VK                                    3.06.55
15 Ola Nilstad Ottadalen SK                                       3.07.14