Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

8. apr. 2014

Sammenhengen mellom treningstimer og intensitet

Nå har det vært stabile temperaturer med plussgrader her hjemme noen uker. Dette har bidratt til at det har blitt både langturer og intervaller ute på sykkelen etter endt dag på jobben - med
sommerdekk på bare veger, og på min nye 27,5" hardrocx mtb hardtail.

Hardrocx 27,5 superleggera limited XX1
Jeg kjenner allerede at dette bidrar til at treningen går lettere, og treningstimene pr uke har nå stabilisert seg nærmere 15 t pr uke samtidig som jeg opprettholder kvaliteten på hardøktene. De to seneste ukene har jeg ligget på ca 16 t pr uke, hvor jeg har kjørt relativt harde intervaller både i bakke og i flatere terreng. I tillegg har jeg gjennomført flere langturer på 3-4,5 t, som skal bidra til at jeg bygger utholdenhet til å stå distansen et marathonritt representerer. De lengre langturene blir forøvrig fokus fremover mot sesongstart ettersom jeg ikke har hatt mulighet til å trene såvidt lange økter i vinterperioden med unntak av en uke på Gran Canaria i januar.


Flere har kommentert at jeg kjører veldig lav intensitet på langturene sammenlignet med intensiteten på hardøktene (se Strava til venstre på bloggen). Det stemmer også, og jeg gjør det helt bevisst for å sikre at jeg har tilstrekkelig overskudd til de harde øktene. I tillegg bidrar dette også til at jeg tåler flere hardøkter pr uke, som igjen bidrar til bedre kapasitet i form av både kjørestyrke og lungekapasitet. Eksempelvis ligger jeg på to hardøkter pr uke når jeg trener +/- 15 t pr uke, mens jeg kan tåle 3 økter når jeg trener ca 10 t pr uke. Det sier seg selv at lengden på langturene blir begrenset når jeg trener 3 hardøkter (5-6 t) og totalt 10 timer pr uke.

Til orientering er min makspuls 178. Sjekk Strava som viser intensitet på langkjøring og intervaller. Dere vil bl a se at langkjøring ofte ender med snittpuls i området 100-110, men også lavere når det er snakk om restitusjonsøkter.


Om en liten uke drar jeg til Gran Canaria, hvor jeg tilbringer en god uke med relativt mye sykling. Normalt trener jeg ca 30 timer i løpet av en slik uke, og da har jeg normalt ikke prioritert hardøkter ettersom jeg kjører mye lange økter (5-7 timer pr økt) - en sone 3 økt er imidlertid ikke uvanlig.
Denne gangen blir det med stor sannsynlighet ca 25 timer, hvor jeg planlegger 2 hardøkter i sone 3 litt avhengig av hvordan beina fungerer. Dette bidrar også til at jeg får mer tid til å feriere, og nyte oppholdet sammen med familien. Slik været arter seg nå synes det forøvrig som timingen er optimal :-)

God påske etterhvert !


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar