Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

27. aug. 2014

Elgtråkket - siste test før Birken

Sessongens sedvanlige gjennomkjøring helgen før Birken stod for døren forrige søndag - Elgtråkket i Elverumsområdet, som etterhvert har fått storheter som Ole Christian Fagerli på startstreken.
Også i år var Fagerli på start sammen med den beste norske rytteren i årets Cykelvasan - Vidar Mehl fra Toyota Fuji Team.
Ut fra start gikk det etter mitt syn kontrollert i de første bakkene med Fagerli i front. Inn i første terrengparti satt jeg på hjul med Fagerli og Mehl bak meg, og da ble farten skrudd betraktelig opp. Dette resulterte i at vi kom ut av terrenget med et gedigent forsprang på resten av feltet. Min klubbkamerat i Ottestad sykkel - Espen Nyland var også med, og utgjorde en tetpulje på 4 ryttere. Vi samarbeidet med å holde farten frem til neste terrengparti etter ca 15 km, hvor Fagerli satte skikkelig fart i et teknisk terreng med tildels jevn klatring. Her begynte jeg å merke at beina ikke var 100% restituert, og trøkket formelig forsvant mer eller mindre brått og momentant. Dette medførte at både Fagerli og Mehl forsvant sporløst, og det ble Espen og jeg som måtte samarbeide etter beste evne om å holde farten til mål. Espen som har et voldsomt flatetrøkk var ikke spesielt interessert i å bidra mer enn meg på flatene da han åpenbart så sin mulighet til å lure meg i avslutningen. Med andre ord litt prestisje oss klubbkompiser i mellom ;-)

Inn mot avslutningen høstet jeg fordelen av å være lommekjent i løypa, og kom først inn på stadion. Jeg satte med overlegg noen offensive svinger i det løse underlaget, som sikret meg 20-30 meter inn mot oppløpet. Derfra kunne jeg mer eller mindre sikre 3. plassen bak vinner Ole Chr Fagerlig og Vidar Mehl på 2. plass.

Oppsummert en god gjennomkjøring, hvor jeg fikk signaler om at lårene trengte massasje - noe de fikk dagen etter :-) tilbakemeldingen fra massøren var at muskulaturen var "pakket", og det tok ca 2 timer å få løsnet muskulaturen. Etterpå var jeg både sår og støl, noe som forhåpentlig bedrer seg frem mot lørdag!

Nå er det kun få dager igjen til Birken. Værutsiktene ser foreløpig lovende ut, og de siste dagene frem mot rittet blir det viktig å skaffe muskulært overskudd samtidig som beina "holdes i gang" - sirkulasjon i muskulaturen er vesentlig for å unngå at muskulaturen "sovner". Jeg anbefaler en lett økt dagen før (maks 60 min), og er muskulaturen litt "død" kjører jeg gjerne 3-4 kontrollerte spurter på tyngre gir hvor jeg unngår å stivne i forhold til varighet.

Lykke til i Birken dere!

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar