Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

11. juni 2013

Norgescup 2/Neptunrittet og Terningenrittet

I helga stod Norgescupritt nr 2, Neptunrittet i Svelvik på programmet lørdag, mens søndagen bestod av det obligatoriske Terningenrittet på hjemmebane.
Neptunrittet viste seg etterhvert å være et hardcore rundbaneritt med mer eller mindre terreng i nesten 4 timer ! Gjennomkjøring på forhånd var en stor fordel (noe jeg ikke hadde prioritert), og etter en drøy halv runde måtte jeg finne min egen fart i det relativt tekniske terrenget med mye svinger på løst og rotfylt underlag. Teten åpnet som vanlig hardt, og til tross for gode bein valgte jeg å "safe" i terrenget for å unngå uhell av noe slag. Erfaren som jeg etterhvert har blitt visste jeg at med jevn kjøring kunne det bli en respektabel plassering i den krevende, men også tidsmessige lange løypa. Kort fortalt ble det nærmere 4 timers sykling i mer eller mindre "ensom majestet" i jevn fart, hvor snittpulsen ble på 85% av makspuls! En rå økt, hvor jeg fikk jobbet godt i stigningene i terrenget. Nærmere 2000 høydemeter fordelt på 6 runder og totalt 75 km. Greg Saw ble nr 2 etter at norgescupleder Håkon Austad visstnok møtte "veggen" etter å ha ledet med ca 1.30 min EN runde før mål. Han endte over 6 min bak vinneren Lars Granberg, som spurtslo Greg. Lars overtok dermed ledertrøyen, og fortsetter å imponere - Grattis!
Resultater finnes her.

Dagen derpå stod Terningenrittet på planen. Til tross for at beina var "trege" etter gårdagens ritt klarte jeg å koble meg på bakhjulet til Joakim Vika, som etterhvert tok teten ut av Terningmoen. Vi fikk relativt raskt en god luke gjennom terrenget, men da vi kom ut på veg så jeg Hardrocx rytter Eivind Røed fra Asker sykkelklubb komme alene ca 150 meter bak oss. Jeg valgte derfor å avvente slik at han kunne få muligheten til å komme opp til oss. Deretter handlet det om å komme først inn i terrengpartiene for å bremse Joakim, som hadde både fulldemper og friske bein såvidt meg bekjent.

Dog måtte både Eivind og jeg slippe Joakim i en teknisk motbakke mot slutten, og i tillegg klarte vi å sykle feil slik at forspranget økte ytterligere. Resultatet ble en soleklar og fortjent seier til Joakim med meg på 2. og Eivind på 3.plass. Resultater finnes her.

Junior Anders presterte også bra i 15-16 års klassen, og endte på en glimrende 3.plass blid og fornøyd.

Oppsummert: en tøff og krevende helg, men tilfredsstillende resultater.

Til neste helg venter Farrisrunden, og jeg gleder meg :o)

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar