Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

21. aug. 2011

Elgtråkket med fulldemper

Elgtråkket er normalt årets siste gjennomkjøring før høsten vakreste eventyr Birken. I år hadde arrangøren lagt inn 5,5 km med mer sti i kupert terreng, som bidro til at løypa skilte noe mer. Pga av mye slag og ujevnt underlag i terrenget valgte jeg å bruke min Hardrocx fulldemper for å sikre en mer komfortabel reise, og mindre belastning på beina ift at man ellers må reise seg unødig mye fra setet for å få flyt over ujevnheter.
Ut fra start gikk det ikke altfor fort, men over en bakketopp var det en rytter som klarte å kjøre på girstrømpen min slik at den kom ut av endehylsen (konstatert etter målgang). Dette resulterte i at wiren ble så stram at jeg ikke fikk benyttet 11 og 12 ern. Etter litt skruing på wiren fikk jeg giret ned på 12 ern, men da hadde Nesteby og Guldhaug allerede fått en solid luke. Girene gikk heller ikke optimalt, og jeg måtte være forsiktig for å unngå å pådra meg kjedebrudd. Etter 2-3 km endte jeg opp alene i jakten på de to forannevnte, og jeg holdt stort sett luka mellom 10-20 sek inntil vi kom i terrenget. Det hører også med til historien at jeg har en fulldemper med 40/27 krank fra Rotor, og da sier det seg selv at 40-12 ikke blir all verden i lettere terreng noe som også bidro til at jeg tapte en del nedover, som jeg igjen måtte kjøre inn oppover.
Løpet ble knallhardt og luken som oppstod i starten medførte at jeg måtte pushe fra start til mål for å prøve å komme innpå. Rittet ble således en enda råere gjennomkjøring enn den ville vært om vi tre hadde vært i følge med tilhørende taktisk kjøring. Da vi kom ut av det lengste terrengpartiet var jeg kun 5 sek bak teten og dette holdt Nesteby og Guldhaug helt inn til siste terrengparti i den berømmelige steinete høyspentlinja. Her tok jeg raskt igjen Nesteby, som hadde lite luft i et hjul, og jakten på Guldhaug på 29er og stiv gaffel begynte. Håkon Guldhaug var sterk i dag, og kjørte ifølge han selv over evne i dette terrengpartiet for jeg klarte aldri å komme nærmere en 3-4 sek til tross for at jeg kjørte bra. Etter at vi kom ut av terrenget økte Håkon luka, og jeg skjønte raskt at jeg ikke hadde en sjanse med den utvekslingen jeg hadde for forspranget økte gradvis og til slutt hadde han ca 15 sek. Grattis til Håkon, som er en kjernekar, og virkelig fortjener å vinne da han er en skikkelig fighter og arbeidshest på Hedmark terrengsykkel. Han startet med terrengsykkel for kun 4 år siden, og er nå en av landets beste marathonsyklister. Vi møtes i eliteklassen under Birken neste helg :-)

Avslutningsvis kan jeg ikke annet enn å rette en pekefinger til sjåføren på Hedmark terrengsykkel, som normalt er med å sykler i tetgruppa, ift den farlige situasjonen han skapte ved å første ligge bak sine to ryttere for deretter å sette bilen i revers og rygge i mot både bilister og ryttere i deres kjørebane. Dette opplevde jeg både uforståelig og trafikkfarlig, og det kunne fort endt opp med en alvorlig ulykke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar