Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

12. juni 2012

Anmeldte ufin bilist


Ufine bilister har blitt et dagligdags problem for oss syklister. Spyling med spylevæske, sneiing og utidig tuting er velkjent oppførsel, som i mange tilfeller fører til alvorlige konsekvenser.

For noen uker siden ble sønnen min Anders, Gard Hansen og jeg helt uprovosert nedspylt av en kvinnelig bilist, som var av den oppfatning at vi ikke hadde noe på bilvegen å gjøre. Etter en diskusjon omkring Vegtrafikklov og vår rett til å benytte veg kontra gang-/sykkelveg håpet jeg på forståelse for at vedkommende ikke gjorde tilsvarende en annen gang. Svaret var imidlertid "vi får se", og denne lite ydmyke og arrogante holdningen bidro at jeg bestemte meg for å anmelde forholdet. Ifølge Polititet hadde jeg en god sak, og sjåførens oppførsel slik jeg forklarte var klart brudd på Vegtrafikklovens paragraf 3. Dette straffes i verste fall med kr 3000,- i bot. Selv ubevisst spyling til sjenanse for syklister kunne betraktes som uaktsom adferd, og straffes med inntil kr 1000,- i bot.

Jeg understreker forøvrig at mitt mål med anmeldelsen ikke er å få sjåføren straffet, men å få fokus på denne ukulturen som brer om seg blant bilister. Sykling på gang-/sykkelveg skal skje på fotgjengerne sine premisser, dvs farten skal tilpasses disse. Det sier seg selv at sykling i hastigheter over 25 km/t er til sjenanse og fare for de gående samtidig som det ikke er mulig å gjennomføre en effektiv treningsøkt i såvidt lav fart. Trafikkerte gang-/sykkelveger egner seg i beste fall for transport fra A til B.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar