Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

26. mai 2013

NC 1 - XCM 2013, Montebellorittet - fremgang fra 2012

Tetstriden (foto: dt.no)
Årets første Norgescupritt cross contry marathon, Montebellorittet ble avviklet i strålende vær og med et sterkt startfelt, som kun manglet Norgesmester Lars R Manengen av de beste.
Med fjorårets kollaps (næringstom..?) friskt i minne hadde jeg bestemt meg for å kjøre innenfor sone 4, og unngå å pådra meg altfor mye syre på den første av to runder for å sikre at jeg holdt til mål. I tillegg var jeg utstyrt med en hel flaske Squezzy gel (125 ml) og 2 barer på baklomma, som skulle sikre meg nok næringsinntak underveis i tillegg til sportsdrikke.

Jeg kjørte jevnt opp første bakken og hang med teten helt til spurten før første terrengparti, og her forsvant fort nærmere 8-10 ryttere ut av syne. Disse tok gruppen min igjen etter andre terrengparti, og jeg passerte Konnerud stadion etter første runde som nr 6 sammen med 4 andre ryttere. Ut på andre runden fikk jeg følge av lagkompis Øivind Bjerkseth da vi måtte gi luke i terrengsløyfa inne på stadion til de 3 andre. Jeg fortsatte å kjøre jevnt, og ga litt småluker til Øivind i terrengpartiene for å spare litt på kreftene til avslutningen. Avslutningen er spesielt hard med mange og lange sugende bakker i boligområdene nær Konnerud stadion, og her er det mye å vinne på å ha krefter til overs. Cirka 15 km før mål pådro Øivind seg kramper, og ga meg melding om å bare kjøre samtidig som det kom opp 3 ryttere. Det ble således et lite oppgjør opp de nevnte bakkene for å sikre topp 10 plasseringen, og det gikk med et nødskrik.
Foto: dt.no

Veldig fornøyd med gjennomføringen av rittet, og det faktum at jeg klarte en såvidt god plassering etter å ha følt meg litt stinn i muskulaturen senest under intervalløkten torsdag. Kompresjonsbuksene til 2XU bidro trolig til at jeg fikk tilbake litt bedre følelse i tillegg til at jeg kjørte intervallene på torsdag mer kontrollert enn vanlig :-) Dog skal det nevnes at jeg fikk utrolige gode bein etter å ha inntatt Squezzy energibaren med cola+koffein like før de nevnte bakkene inn mot passering 1 runde - helt fantastiskt! Jeg kjørte faktisk inn 20 sek i disse bakkene på karer som Carl F Hagen, Øivind Bjerkseth og Lars O Thoresen for ikke å nevne de jeg kjørte fra ;-)
Hard fight mellom Carl F Hagen og Lars O Thoresen inn mot mål
Foto: dt.no
Resultater finnes her.

 Greg Saw nr 2 og fornøyd! (foto: dt.no)

Ellers fikk jeg en KOM fra Kølabånn til Jordbrekktråkket, og det er litt opp på veg og mest nedover på sti med mye gjørme i bunnen av strekket om jeg ikke tar feil. Teknikken har blitt vesentlig bedre i løpet av de to siste årene kjenner jeg...dvs aldri for sent å forbedre seg på noenting! Vedlagte fil fra Strava gir et innblikk i hvordan de ulike strekkene utartet seg mellom rytterne, som deltok og benytter Strava.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar