Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

17. nov. 2013

Fokus på intensitet i treningen


Høsten i år har vært lang, og er fortsatt fin med behagelig utevær. Til tross for det er skiforholdene på Sjusjøen allerede testet, og jeg har også kommet i gang med rulleøkter på raceren. Dette tilsier variasjon i treningen, men for neste sesong har jeg nytt fokus….
Fram mot sesongen 2014 må jeg trene smartere enn noen gang da tiden til disposisjon er min største utfordring. Dette innebærer at jeg får trent vesentlig færre timer pr uke enn tidligere, og effekten i treningsarbeidet må optimaliseres. Dette betyr for min del mer intensiv trening, og færre langturer over 2,5 timer.

Likeledes erfarer jeg at hardøktene på rulla koster mer samtidig som de gir tilsvarende mer effekt. Dog er det en viss fare med å trene såvidt hardt i min alder da restitusjonstiden er lengre enn da jeg var 30 år (og det er  snart 20 år siden).

Jeg har imidlertid etterhvert en viss erfaring i forhold til hvor mye kroppen min tåler av trening, men dette er ikke ensbetydende med at jeg har full kontroll til enhver tid. En ting er å lytte til kroppen, en annen ting er å ta konsekvensen av signalene. Hittil har dette gått bra, ikke minst for to år siden da jeg trente 8 uker sammenhengende med 3 hardøkter pr uke (5x5 min i bakke). Resultatet ble et vesentlig løft kapasitetsmessig, hvor jeg hevet VO2 max fra 69 til over 80 i løpet av 5 måneder.

Denne uka har jeg kommet i gang med en kapasitetsperiode, hvor jeg kjører 4*10 min på watt. Pulsen stiger gradvis fra sone 3 til 4, og beina kjennes bedre og bedre ut for hver økt. Dog vet jeg av erfaring at det vil komme tyngre perioder, og da må det justering til i forhold til periodisering av treningen. 

Målet for neste sesong er å prestere like bra som i år til tross for et mindre antall treningstimer. Det er ambisiøst, men uten mål blir man lett både lat og passiv. Mål og fokus i treningsarbeidet gir ofte resultater :-)

Stå på folkens - klargjør piggdekkene, det har jeg gjort!


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar