Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

23. mars 2014

God periode med sykkel og ski

Til tross for bare veier tilbringer jeg fortsatt en del timer på langrennsskiene da jeg merker at det er godt for psyken å variere mellom rulleøkter og ski.
Som tidligere nevnt har jeg god erfaring med hardøkter i klassisk, som mer enn noe annet bedrer VO2 maks. I tillegg til trøkk på rulla gjennom harde drag på ca 300 watt varierer jeg hardøktene i tunge perioder med innslag à ca 10 minutters bakkedrag i klassisk. Langturer i klassisk bidrar også til at jeg stimulerer kapasiteten bedre ved at jeg bruker hele kroppen med tilhørende høyere puls samtidig som jeg "hviler" sykkelmuskulaturen. Sykkel er etter mitt syn også en særdeles monoton trening på denne tiden av året, ikke minst på rulla. Da er det for min del en fryd å formelig "flyte framover" med godt feste og god glid, og hvor teknikken stemmer til punkt og prikke. Opplevelsen blir bare enda mer fantastisk med solskinn.

Anders nyter "påskestemningen" på veg fra Sjusjøen til Pellestova
I helgen har vi vært på Sjusjøen, hvor vi har campingvogn stående på Sjusjøtunet. En fantastisk base for både sykkel og ski, hvor jeg virkelig slapper av til tross for en del snømåking ;-) snømåking er forsåvidt god styrketrening, og passer fint etter å ha trent, fått i seg litt mat og kanskje en liten "powernap" på øyet. Onsdag kjørte jeg hardøkt på rulla, hvor jeg på det siste av 4 drag à 10 min kjørte 9 min i sone 5. Jeg var derfor innstilt på å kun trene ski i helgen slik at sykkelmuskulaturen fikk hvile. Dagens hardøkt i klassisk opp Midtfjellet gikk meget bra med god følelse og teknikk, hvor jeg gikk 5 drag à 8 min. Jeg gikk på følelse, og rundene viser at jeg gikk som "en klokke" - snittpuls 150-151 på samtlige drag hvor dragtiden varierte fra 7.45 til 7.52 på samme avstand.

Ellers hadde Anders og jeg vår første langtur ute med sommerdekk denne uken, hvor vi kjørte en langtur på 2,5 time m/hodelykt. Jeg kunne like gjerne ha kjørt på rulla fordi runden rundt Våler er tilnærmet uten stigning. Anders fikk imidlertid føling med at han har kjørt for korte økter på rulla, og ble rett og slett sliten muskulært mot slutten av økten. Her må det gjøres en jobb før avreise til Gran Canaria i påsken. Jeg gleder meg imidlertid til stiene blir snøfrie, og jeg kan få litt etterlengtet variasjon med terrengøkter. Ser ikke bort fra at jeg tar en tur til Hamar med det første - ryktene sier at de ivrigste allerede er i gang, og i Oslo-området har de allrede kjørt treningsritt i terrenget!!

Jeg kjenner ihvertfall nå at lengre og lysere dager gjør det meste lettere. Kroppen har fått mer energi, og det er letter å ta en treningsøkt ute på sykkelen etter at middagen er fordøyd til tross for at klokken har passert 19. Nå er det bare å holde trøkket på treningen fram mot påske, hvor en ny periode med lange økter venter.

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar