Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

25. mai 2014

Kroppen er i siget

Nå har det vært stille et par uker på bloggen. Dette skyldes mye jobbing samtidig som jeg har holdt treningen i gang, og overskuddet har vært marginalt. I dag var jeg imidlertid på startstreken på Vestre Toten - Einarrittet.
Anders og jeg satte oss i bilen kl 0900 i morges, og var innstilte på å få en skikkelig gjennomkjøring i det meldte regnværet. Værgudene var imidlertid snille i dag, og Einarrittet vartet opp med tilnærmet oppholdsvær og god temperatur. Startfeltet i eliteklassen var ikke veldig stort, men noen "storkanoner" var på start.

Ut fra start satt både Anders (junior elite) og jeg plassert i fremre del av tetpuljen, og vi fikk begge en god inngang til første bakken etter ca 3 km på asfalt. Farten opp bakken var imidlertid moderat, og jeg satte litt ekstra fart uten at noen fulgte. Da ga jeg enda mer gass i et forsøk på å få med en eller to - selvfølgelig ikke direkte positivt for Anders sin del, som satt litt "innesperret" på høyre rekke da ivrige ryttere forserte på venstresiden. Kjell Arild Lierhagen støtet seg raskt etter sin gamle rival, og fikk raskt de andre forhåndsfavorittene med seg. Inn i første terrengparti satt jeg greit i 6. posisjon med sterke ryttere foran, som jeg forventet ikke ville gi luker. Lierhagen pådro seg imidlertid en punktering ved kryssing av et bekkeleie, og ble registrert med DNF.

Ut av terrenget var det nye bakker, og farten var igjen moderat uten at noen ville brenne "kruttet".  Jo Nordskar satte litt fart med noe strekk i feltet. Da det roet seg, klinket Simon Johansson fra IK Hero til, og jeg fulgte på direkten med Jo like bak. Vi tre fikk en liten luke på Joakim Vika, Christian Amdahl, Bjørn Erik Tokerud og Emil Hasund Eid, som vi holdt i ca 2 minutter. Igjen ble vi samlet med mye lurekjøring frem til det avgjørende terrengpartiet, som har både lange stigninger og innehar sugende underlag. Jeg var litt lite våken, og kom bare inn som nr 5. Jo fikk kjapt en luke med Joakim litt foran Christian Amdahl, meg og Bjørn Erik. Simon forsvant som følge av punktering, mens Emil fra min gamle klubb Kloppa fikk det tungt i dette partiet. Beina mine fungerte ikke 100%, men med Christian og Bjørn Erik på hjul holdt vi avstanden fram til Joakim. Ut på grusen var vi slitne, og det ble ikke satt ordentlig fart. Dette førte til at Joakim fikk større luke, og forsvant ut av syne. Derfra og inn ble det en taktisk kamp om 3. plassen. I siste bakken satte jeg relativt hard fart, og fikk nærme toppen en liten luke på Christian. Den kjørte han inn, og da jeg kjente meg sterk med tanke på bakkespurten før mål valgte jeg å være avventende. Christian ville tydeligvis ikke ha opp Bjørn Erik, og kjørte således i front helt fram til spurten, hvor jeg vant overraskende enkelt - digg følelse for en "gammel mann" :o)

Oppsummert en god økt med høy intensitet innimellom, men overraskende lav puls totalt sett - snittpuls: 144 - lav sone 3, hvorav 19 minutter i sone 4.
Anders fikk også en bra økt, men har litt å hente på å kjøre taktisk i forkant av terrengpartiene, samt holde litt avstand til ryttere foran som velter ;-)

Resultater menn elite:

1 Nordskar Jo Bærum OCK, Team Oslo Sportslager 1:24:03
2 Vika Joakim Brumunddal SK, 1:25:22
3 Karlsen Kjell Ottestad IL Sykkel, Team Helium KF 1:26:04
4 Amdahl Christian Solør CK, 1:26:07
5 Tokerud Bjørn Erik Raufoss & Gjøvik SK 1:26:12
6 Eid Emil Hasund Kloppa Offroadklubb 1:28:26
7 Hasli Øyvind Eina Sportsklubb, 1:34:19

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar