Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

31. mai 2014

Terningenrittet med tunge bein

Foto: Kondis Rolf Bakken
Siden forrige helg har jeg holdt trøkket oppe i treningen, og Terningrittet Kristi Himmelfartsdag var planlagt å være en solid hardøkt i treningsopplegget fram mot et av sessongens høydepunkter - Farrisrunden.
Ut fra start ble det satt skikkelig fart fra bl a Vidar Mehl og Steffan Repshus, og dette bidro rett og slett til at økta ble hardere enn beina mine satte pris på - jeg slet ihvertfall med tempoet. Lite muskulært overskudd bidro til at trøkket varierte i takt med laktatverdiene jeg pådro meg. Ut fra Terningmoen etter ca 5-6 km var jeg siste mann på halen av tetgruppa, og ikke lenge etterpå kom Geir Lien dampende opp på siden og forsvant på direkten.
Foto: Kondis Rolf Bakken
Jeg jobbet knallhardt med meg selv i et forsøk på å holde forfølgerne bak meg så lenge som mulig, og etter å ha ligget relativt lenge på intensitet i område mellom sone 4 og 5 ble trøkket i pedalene gradvis "borte". Jeg var faktisk så sliten at jeg fikk problemer med "flyten" i terrenget. Etter å ha ligget på halen i noen minutter av en ny gruppe som kom opp bakfra, deriblant Even Antonsen Solør sykkel og team Atea, kjente jeg at jeg "slappet for mye av". Jeg kjørte meg opp i front, og fortsatte jobbingen uten at det føltes som det gikk noe raskere med meg i tet. Pulsen min ble ihvertfall høyere inntil jeg kjørte framhjulet langt ned i et gjørme-/vannhull med svalestup over styret som resultat. De andre forsvant, og jeg hadde derfra og de siste 10 kilometerene nok med å komme meg til mål i sone 3. Øivind Bjerkset tok meg igjen ca 7 km før mål etter å hatt tekniske problemer, og distanserte meg med 1 minutt på de siste kilometerene.
En rytter fra Nes tok meg også igjen inne i avslutningssløyfen på Terningmoen, men spurten den tok jeg - jada:))
Sjelden har det smakt så godt med cola, det er ihvertfall sikkert! Kroppen var helt utslitt etter hardkjøret. Uansett fikk jeg den solide hardøkta jeg hadde planlagt. Fasiten ble 50 min i sone 4 - 33 min i sone 3 og 1 min i sone 5.
Repshus imponerte med 2 min seiersmargin fulgt av Vidar Mehl og Jørn A Øwre på hhv 2. og 3. plass - gratulerer!
Foto: Kondis Rolf Bakken
Anders deltok også i rittet, og hadde samme følelsen som meg. Tunge bein etter å ha kjørt samme opplegget som meg den siste tiden, som også for hans del skal bidra til toppform under Farrisrunden. Uerfaren som han er med slikt opplegg, var han bare skuffet over resultatet og dårlig form. Tipper han blir mer glad når formen er på plass om ca 2 uker:))

Dagen derpå kjørte jeg en hard langtur på 2,40 t, hvor jeg la inn ulike drag mht både topografi og lengde - jeg følte meg faktisk sprekere enn dagen før. Totalt ble det 20 min i sone 4 - 16 min i sone 3 og 27 min i sone 2. Jeg hadde en god følelse i beina etter økta samtidig som jeg var sliten. Anders var forøvrig ikke interessert i trening da han ville ha bedre bein og overskudd:)

I dag kjørte vi begge en rolig langtur i samme trasè på ganske nøyaktig 3 timer. Trasèen byr på ca 800 høydemeter i relativt flate Elverum, og dette er etter min erfaring en god runde som bidrar til både økt kjørestyrke og form. Under økta følte Anders seg sliten i beina, men kunne fortelle at følelsen var vesentlig bedre etterpå. Det er en god indikasjon på at økta har vært hard nok, men samtidig ikke for hard. Fortsetter denne utviklingen de neste 2 ukene, vet jeg om en kar som stiller i Larvik både målbevisst og klar til bakkene som venter.

God sommer!


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar