Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

22. sep. 2014

Stisykling på hardrocx fulldemper


Siden Birkebeinerrittet har jeg stort sett trent annen hver dag, og været denne høsten har jo vært ekstraordinært - varme dager med sol og oppholdsvær!
Denne perioden har jeg bevisst valgt å trene litt mindre for blant annet å få tid til andre sysler som vedlikehold av eiendom og hagearbeid, men også sikre kroppen både mentalt og fysisk overskudd før vintertreningen tar til. Treningen har således vært lystbetont med mange stiøkter på fulldemperen,  men også med overraskende mye innslag av relativ høy intensitet.  Relativt lite timer pr uke har rett og slett bidratt til overskudd, og følelsen av "gode bein", og da er det lett å gi på litt ekstra.

Forrige helg var både Anders og jeg sammen med ryttere fra Ottestad sykkel på en lengre stitur, hvor vi kjørte 4,5 t effektivt i "stihimmelen" på Sjusjøen. Dvs "stihimmelen" går mye i deler av trasèen til Ultrabirken, og med fulldemper er dette ren og skjær NYTELSE!
Fulldemper er rett og slett et "must" for meg på høsten når man skal kjøre lengre økter på sti. Det gir en helt annen komfort enn å kjøre hardtail, og bidrar til at man både sparer energi og unngår stølhet i rygg og armer ved at sykkelen gjør det meste av jobben mot underlaget. Fordelen med å kunne sitte mer på setet er innlysende - mer framdrift og mindre bruk av lårmuskulaturen spesielt. I tillegg oppnår man bedre kontakt mot underlaget i tekniske klatringer, og dette bidrar igjen til økt mestring.


Hardrocx var behjelpelig med å skaffe meg en fulldemper i fjor høst, og den kommer jeg garantert til å ha en stund inntil jeg evt skaffer meg en nyere modell. Til neste år har jeg planer om å kjøre de mest tekniske rittene med denne sykkelen, og det innebærer at jeg kommer til å oppgradere hjulsettet til en lettere modell.
Lette og tilstrekkelig stive hjul er som tidligere omtalt en av de viktigste komponentene på en rittsykkel. Lav rullemotstand (summen av hjul og dekk) med tilhørende stive og responsive hjul får sykkelen til å virke rask, og er etter min mening nøkkelen til suksess forutsatt at ramma ikke er for myk i forhold til rytterens vekt. Fulldemper rammer har normalt et lavere tyngdepunkt sammenlignet med hardtails, og innebærer at det er kortere avstand mellom krankhus og underlaget. Dette innebærer at det er lett å treffe ujevnheter i underlaget med pedalene når man tråkker. Optimalt sett kunne jeg derfor tenkt meg en 27,5" fulldemper med plass til 29" hjul - det hadde passet min kjørestil som "hånd i hanske" ;-)

Fra stisykkel prat til 2015 fokus:
Neste år kommer hardrocx med en rå hardtail#Rock Shox RS-1100#demper - den står på ønskelisten min!



Sjekk katalogen her.



Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar