Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

12. juni 2011

Raumerrittet 2011 - dårlig sikt

Raumerrittet ble i år preget av altfor mye regn i forkant, og terrengpartier som tilsa mer løping enn sykling. Til tross for dette var jeg fokusert, og innstilt på å "blø" for laget til siste slutt. Topp 10 henger høyt i dette rittet, som er preget av at de beste rytterne i Norgeseliten deltar i tillegg til 4-5 av de beste svenskene.
Det gikk i "hundre" ut fra start, og Raumerrytterne sendte en av sine i brudd umiddelbart. Nervøs kjøring og posisjonskamp preget starten, men jeg satt tålmodig bak Ole Chr Fagerli på høyre side i feltet og gjorde ingen forsøk på overilte forseringer til tross for at vi stadig kom lengre bak i feltet. Da vi hadde kjørt 5-6 km og bakkene kom, begynte jeg å røre på meg etterhvert som det oppstod luker som følge av fartsøkninger. Jeg kom til slutt først inn på grusveien, som fører inn i første terrengparti, etter ha kjørt smart og uten risiko. Da var det bare å slippe "favorittene" til, og legge seg på hjul i en fremskutt posisjon. Første terrengparti var tildels ugjenkjennelig fra forrige søndags gjennomsykling, og det ble altfor mye løping og etterhvert dugg på brillene under capsen. Helt på slutten av dette partiet klarer jeg å pådra meg en velt grunnet dårlig sikt. Knut E Nesteby passerer meg, og jeg havner i "dødens". Dvs akkurat for sent til å tette luka frem til tetpuljen. Jeg kjørte deretter moderat i påvente av at pulje to skulle komme bakfra. Inn i andre terrengparti ble det løping, løping og atter løping. Sykkelen på 8,8 kg inkl dempegaffel kjentes blytung å bære, og jeg hadde mer enn nok med å få den med meg på utrente løpsbein (ikke løpt en treningsøkt på 2 år). Ut av terrenget ved dammen ble vi en gruppe på 6 mann, og jeg valgte å legge meg bak da jeg visste at teamkompis Tor A Fuglerud satt foran. Etterhvert ble både Tor Atle og Repshus innkjørt, og jeg bidro litt sammen med spesielt Håkon Guldhaug og Martin Haugo. Det ble imidlertid kjørt taktisk, dvs i rykk og napp, da mange kun satt på hjul og sparte krefter. Etterhvert ble vi innkjørt av pulje tre like før Ås gård, og da var plutselig en stor pulje med ca 15 ryttere. Med motvind og mange i feltet ble avslutningen på asfalten inn mot mål på mange måter en landeveispreget affære. Jeg følte meg sterk og kjørte jevnt i bakkene, og prøvde stadig å komme løs med noen uten at dette lyktes. Dette bidro imidlertid til at feltet sakte men sikkert ble mindre. Trolig var det også noen som ble noget møre i låra etterhvert, for i avslutningen var det ihvertfall et par tre gode spurtere som kom bak undertegnede på resultatlisten. Teamkamerat Tor Atle og Thomas M Knutsen kom også inn i puljen sammen med meg. Thomas mistet mye krutt underveis etter en uforskyldt velt før første grusvei med tilhørende kraftanstrengelse ift å kjøre seg opp fra bakerste posisjon i feltet gjennom første terrengparti. Tor Atle satt lenge i første puljen, og viser stigende form etter et tøft etapperitt i Afrika, Cape Epiq på vårparten, som kostet mye krefter. Truls Haugseth sliter med manglende form etter et treningsavbrekk pga skade, og valgte å kjøre rolig fra dammen og inn. Neste helg er det Farrisrunden, og dette er et ritt som passer meg enda bedre ift at det er mye bakker. Da skal HR-gutta virkelig trøkke på, vi gleder oss !

Resultater  topp 15:

PlcStartNrNavnKlub/Hold/SponsorNationTidmin/kmkm/t
154Magnus DarvellTeam Kalas / Raumerrytter SKSweden SWE2:40:371:5431.38
21Ole Christian FagerliRaumerrytter SKNorway NOR2:40:391:5431.37
394Jo NordskarTeam United BakeriesNorway NOR2:40:411:5431.37
467Gregory SawProteinfabrikken-AbaxAustralia AUS2:40:431:5431.36
593Håkon AustadTeam United BakeriesNorway NOR2:40:481:5431.35
684Knut Erik NestebyKF Hedmark TerrengsykkelNorway NOR2:40:531:5431.33
73Lars Petter StormoTeam Oslo SportslagerNorway NOR2:44:001:5730.73
8103Lars Ragnar ManengenLillehammer CKNorway NOR2:44:001:5730.73
953Kjell KarlsenTeam HardrocxNorway NOR2:44:011:5730.73
1099Arild ChristophersenTeam United Bakeries / Bærum OCKNorway NOR2:44:011:5730.73
1190Steffan RepshusHedmark TerrengsykkelNorway NOR2:44:011:5730.73
1270Karl Erik NordengenHedmarl Terrengsykkel/Brumunddal SKNorway NOR2:44:081:5730.71
138Jørn-Henrik ThoresenØstmarka ilNorway NOR2:44:101:5730.70
14106Håkon Marius Guldhaughedmark terrengNorway NOR2:44:221:5730.67
1562Thomas Morgan KnutsenTeam HardrocxNorway NOR2:44:221:5730.67