Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

16. aug. 2011

Høy fart i Cykelvasan

Cykelvasan ble avviklet i strålende vær, og mange kjøresterke ryttere på start. Etter en kontrollert start i den første bakken ble det etterhvert satt høy fart fra første terrengparti, og feltet på nærmere 100 ryttere delte seg raskt opp i grupper.
Etter ca 45 minutter kom en gruppe løs med ca 12 ryttere, og jeg ble sittende i gruppe 2 sammen med bl a den svenske maratonmesteren av året og Norges rundbanemester Ole Chr Fagerli og flere sterke ryttere. De fleste satte sin lit til at de to førstnevnte skulle bidra til at gruppe 1 ble innkjørt, men det burde vi alle skjønt var nesten umulig med såvidt mange sterke ryttere i første gruppen. Istedet ble luken større og større, og det handlet hovedsaklig om å komme til mål med gruppen uten å pådra seg uhell. Etter ca 90 minutters sykling kilte kjedet mitt seg mellom kassetten og bakrammen, og jeg måtte nødvendigvis stoppe for å få det løs. Gruppen forsvant, og jeg ble kjørende alene inntil neste gruppe kom. Dette skjedde to ganger til, og til slutt var det bare å finne frem verktøy å få justert stoppskruen slik at kjedet holdt seg på kassetten til mål. Kampen om en god plassering var definitivt over, og istedet handlet det om å presse seg skikkelig alene den siste timen for å sikre best mulig treningsutbytte med tanke på Birken som kommer om snaue 2 uker. Siste 30 minuttene fikk jeg selskap av Geir Lien, og vi samarbeidet bra inn mot mål for å holde trykket oppe. Tipper han også hadde hatt noe teknisk, han virket ihvertfall sterk nok !

Etter målgang så jeg at dropouten såvidt var bøyd utover, trolig ifm at det ble stopp i feltet inn i et terrengparti med påfølgende nærkontakt bakfra. Lite å gjøre med slike ting underveis, og det positive var at jeg unngikk punktering etter siste ukes justering av dekktrykk. Det hører også med til historien at jeg kjørte stiv gaffel, noe som fungerte utmerket til tross for ganske ujevnt underlag og høy fart. Jeg hadde til orientering 32,5 km i snittfart i nærmere 95 km uten å ta med mekkepausene i tiden !
Rittet ga en kanon gjennomkjøring til Birken hvor kjørestyrke er et stikkord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar