Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

5. des. 2011

Styrke i grunntreningsperioden

Etter å ha kjørt styrketråkk gjennomfører jeg normalt en avsluttende økt med overkroppsstyrke. Her bruker jeg i hovedsak kroppen som vekt, men enkelte øvelser ift langrenn krever ekstra vekt på kroppen.
Øverste bilde er tatt i forbindelse med øvelsen dips, hvor jeg utfører kroppshevinger med fokus på triceps (stakemuskulatur). Nedenfor er øvelsen demonstrert av sønnen min Anders, som også er med på styrketreningen etter å ha løpt på tredemølle i forkant.


Videre kjører vi alltid stabiliserende styrke for buk- og ryggmuskulatur. Her er øvelsen "planken" obligatorisk, og veldig effektiv ift både sykkel og ski. Denne øvelsen kjører jeg både flatt, og med fokus på sidemuskulaturen.



Styrketrening kan oppleves kjedelig, men går lettere om du gjør det sammen med noen. Motivasjonen bør være enkel å fremdrive ift at man ofte opplever "vondter" både her og der, trolig verre jo eldre man blir. Ryggvondt opplever jeg stort sett aldri, og jeg er ikke i tvil om at "planken" er en øvelse som bidrar positivt i så henseende.

Hang-ups, push-ups og nedtrekk er også øvelser jeg gjennomfører for å skaffe meg et bedre grunnlag til når jeg f eks skal gå Birken. Jeg går tilnærmet aldri på rulleski lengre, og ovennevnte styrketrening er en god løsning for å kompensere for dette. Med unntak av stabilserende styrke ("planken") er stikkordet maksstyrke. Dvs 4-6 repetisjoner i 3 serier for hver øvelse. Etterhvert som man blir sterkere kan man øke vektbelastningen. I hang-ups kjører jeg konsekvent 6 rep, og er nå oppe i 5 kg vekt i beltet. Jeg gjennomfører forøvrig denne type styrketrening 2 ganger pr uke for å sikre fremgang etter endt sykkelsesong.

Hangups


1 kommentar:

  1. Farlig sprekt !!! Kom en dag til Oslo og vær med på Bislett Challange kl. 07:00 Kjell ... Morsomt konsept ... PS! Du kan sove over hos meg ;-)

    SvarSlett