Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

13. feb. 2016

Oppkjøring til sesongstart med Trimtex


Andalucía Bike Race nærmer seg med første etappe 21. februar, og de siste ukene er benyttet målrettet til å toppe formen.
Som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg om formtopping benytter jeg et velkjent 3 ukers opplegg. Jeg er nå i slutten av andre uke, og denne uken er mengden redusert fra drøye 15 og 12 timer de to foregående ukene til i underkant av 10 timer. Denne andre uka kjører jeg 3 intervalløkter som også er mer intensive, men med vesentlig kortere varighet. Dette skal bidra til at overskuddet lokkes fram samtidig som de harde og korte intervallene bidrar til å trigge kroppen og muskulaturen til konkurransefart. På intervalløkten i dag kjørte jeg 4-5 drag à 2 min (80 watt over FTP) med lengre pauser enn draglengden (3 min). Dette bidro til at pulsen på det høyeste var kun 5 slag under makspuls. Som dere skjønner innebærer slike økter knallharde drag hvor siste halvdel av dragene kjøres med høye laktatverdier for å klare å opprettholde planlagt watt (380 w på denne økta).


Mellom disse øktene er det ekstremt viktig med rolige og ikke for lange økter - maks 60-80 min med lett visp. Dette for å "vaske beina" eller med andre ord restituere muskulaturen. Massasje er også nødvendig for å unngå at muskulaturen blir pakket (jeg prioriterer også tøying av muskulaturen ca 10 min etter hver økt).

De fleste øktene foregår på rulla for å unngå sykdom (kulde)
Neste uke blir det også en hardøkt, men da er jeg veldig bevisst på å ikke kjøre på meg for mye syre. Dette innebærer at jeg tilpasser lengden og intensiteten til hvordan beina responderer. Ellers blir det hovedsakelig å holde beina i gang til avreise Spania neste fredag, spise godt og lade for det som venter i Andalucia. Jeg gleder meg som en unge, og blir været godt er det ingenting som skal stå i vegen for at Thomas Knutsen og undertegnede skal kose oss glugg i hjel :-)

Her har dere også en video fra arrangøren av ABR som gir et innblikk om hva som venter oss fra etappe til etappe:

Jeg lover å oppdatere bloggen underveis så følg med Team #Trimtex


Kjell


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar