Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

2. mars 2012

4.etappe ble en opplevelse

Etappen i idag er regnet som den hardeste i Andalucia Bike Race med sine 87 km og 2.700 høydemeter. Allerede ut fra start på masteren merket jeg at beina var overraskende gode.
Jeg kjørte derfor offensivt, og hang greit med teten før jeg bestemte meg for å stoppe etter 20 km og få kontroll på hvor Martin var i feltet. Martin meddelte overraskende nok at jeg bare skulle kjøre mitt eget løp fordi han hadde håpløst dårlige bein. Jeg hadde brukt "pausen" godt og "vannet buskene", og det var bare å gi gass til tross for at tetgruppen nå hadde en 3 minutters luke. I løpet av ca 10 kilometer klarte jeg å tette luken ved gradvis å kjøre meg opp fra gruppe etter gruppe, og fikk akkurat kontakt med halen på tetgruppen før den første kraftige stigningen på ca 7 km startet. Opphentingen kostet en del krefter, men jeg hadde nå kontakt med de 15 beste lagene og fikk således selskap av sterke ryttere. Oppover kjente jeg at jeg var den sterkeste blant de rytterne jeg kjørte med, men det skal sies at de kjørte noe voldsomt nedover den særdeles bratte og løse singeltracken. I hovedsak satt jeg mye av dagen sammen med lag nr 50, som ble nr 15 på etappen. Jeg måtte imidlertid melde "pass" 10 km før mål da jeg fikk en sivepunktering etter den siste tekniske utforkjøringen. Etter å ha etterfylt luft og til slutt lagt inn en slange fikk jeg følge med Greg Saw og Lars Ove Thoresen, som tok livet med ro etter å ha kjørt feil.

Hyggelig avslutning på etappen, hvor jeg nok en gang fikk en god treningsøkt uten guiding i utforkjøringene av Martin ;-) Etter å ha sammenlignet Martin og mine tider via http://www.strava.com/ i utforkjøringen, som varte i +/- 10 minutter, er jeg ikke lenger bak enn ca 1 minutt pr utforkjøring -> han kjører grisefort !
Her ligger gutta i 2XU kompresjonstøy og restituerer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar