Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

25. juli 2012

Pace i 80 km/t

I går kjørte jeg min sedvanlige paceøkt bak bil, som oppkjøring til kommende helgs ritt - NM Maraton. Det gikk ikke i 100, men relativt fort....
For anledningen var raceren rigget med ny rotor krank 52/34. En kompaktkrank som var bestilt for å gjøre nytten på Gran Canaria, men som ikke ankom før vi hadde reist. Etter min mening må dette være den ultimate utvekslingen, hvor du har både 52 for tyngre tråkk, samt 34 for de bratteste bakkene.
Sykkelen ble etter min mening et "smykke" etter at jeg fikk montert ny rotor krank, som matcher øvrige komponenter på sykkelen perfekt. Styretapen er dog altfor slitt, og lar seg ikke rengjøre. Ny styretape er bestilt!!!

Etter hjemkomst fra GC har jeg følt meg både trøtt, uopplagt og litt sliten. Heldigvis hadde denne følelsen "sluppet litt taket" da jeg stod opp i går. Før paceøkten hadde jeg lagt en plan, som tilsa disiplinert kjøring spesielt på oppvarmingen og første draget slik at muskulaturen fikk tid til å omstille seg fra tunge tråkk i bakker til høy fart på flater. Jeg brukte også litt tid på å fylle på karbohydrater under oppvarmingen, dvs 50/50 blanding av Pf Cuatro sin Protonic og Redforce. Dette er en blanding jeg har eksperimentert meg fram til, og som inneholder både karbo og koffein. I tillegg smaker den etter min mening mye bedre enn bare Protonic. Jeg fikk også i meg en halv Cuatro Protonic bar ettersom det var en stund siden siste måltid. Resten av baren inntar jeg umiddelbart etter at siste draget er ferdig. Dette for å optimalisere restitusjonen ved at karbobalansen ikke er for lav når jeg avslutter økten. Dette gir et godt grunnlag for å fylle på med proteiner etter økten, som raskt tilfører næring til sliten muskulatur. Pf sin Cellmax er obligatorisk etter harde økter før jeg inntar dusjen.

For å ikke bruke opp for mye overskudd under paceøkten var planen å "kun" kjøre 40 min på "gass". Tidligere har jeg kjørt inntil 60 min.
Jeg valgte derfor å starte med et 20 min drag, hvor jeg har litt tid på å kjøre meg inn muskulært uten å stresse med fokus på puls. Deretter vurderer jeg, basert på følelsen jeg får på første draget, hvorvidt jeg deler opp de siste 20 minuttene eller om jeg kjører siste draget sammenhengende. I går fungerte det såvidt greit at det ble 20+20 min.
Første draget med 60 høydemeter gikk med 62 km/t i gjennomsnittsfart og 143 i snittpuls.  Normalt blir følelsen bedre og bedre i løpet av første draget, og da ligger forholdene til rette for å øke både fart og intensitet på neste drag. Etter ca 5 min rolig bak bilen snudde jeg og kjørte 20 minutter (80 høydemeter) tilbake med 66,8 km/t i snittfart og 147 i snittpuls. Var faktisk oppe i 80 km/t, og da går beina fort med 52/11. Dette er også litt av hensikten med disse øktene - få fart på beina uten å kjøre for mye watt. Ved å ligge tett bak bil blir luftmotstanden liten, og man oppnår en fantastisk følelse som følge av høy fart og god følelse i beina. Dette kan sammenlignes med å kjøre i nedoverbakke med medvind.
For interesserte ligger økten på Strava (til venstre på siden).

I dag er det hviledag for å samle overskudd fram mot helgen. Dvs det blir fisketur med Anders etter at jeg har klippet plenen om litt:)
Livet er herlig!

Kjell

1 kommentar:

  1. Renser hvit styreteip med skirens. Hvit og fin og det lukter godt!

    SvarSlett