Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

6. mai 2013

JH-rittet - sesongen er i gang

Søndag 5.mai ble JH-rittet på landeveg avviklet. Etter en uke med mye regn og kaldt vær kunne arrangøren tilby sol og et snev av "sydlig temperatur" +12 grader.
Junior Anders skulle også debutere i sitt første landevegsritt, og jeg inntok derfor hjelperytter rollen for ham de første 3 milene. Han lå trygt plassert på bakhjulet mitt, og kunne således få et innnblikk i hvordan man kan manøvrere i et såvidt stort felt i tillegg til at jeg jevnlig kjørte ham opp til fremre del av feltet. Etter ca 3 mil kom den eneste litt seige motbakken i rittet, og derfra måtte han klare seg på egen hånd.
Midtveis i bakken satte Knut Erik Nesteby litt ekstra fart, og fikk følge av Vidar Mehl og undertegnede. En Lillehammer rytter ble også med, og vi opparbeidet oss en luke på nærmere 15 sek. Vi jobbet jevnt sammen, men i den kraftige motvinden ble vi sjanseløse mot et kobbel på ca 15 mann. Derfra og inn til mål ble det mye taktisk/rykkvis kjøring, og det brygget opp til spurt. Ottestad SK organiserte et opptrekkstog inn mot mål, som jeg nesten klarte å koble meg på. I det spurteren deres (junior Ole Sel) gikk til hadde jeg nesten kontakt i det Vidar Mehl litt brått kastet seg inn i min "korridor". Jeg måtte følgelig bremse ned farten for å unngå krasj, og begynne akselerasjonen på nytt. Ottestad SK sin spurter tok seieren enkelt, mens Marius Lunde Thorstad og jeg tapte spurten mot Vidar med 2/100 sekund. Alt i alt en grei gjennomkjøring og åpning på sesongen med ca 30 minutt i sone 3/4.

Det beste av alt var imidlertid at junior Anders kom i mål kun 3 sek bak meg. Til tross for dette skjønte jeg at han innerst inne ikke var 100% fornøyd. Mon tro hvorfor? Han uttalte ihvertfall etter rittet at landeveg var både morsomt og fartsfylt. Dvs det ga mersmak :-)

Til neste helg blir det imidlertid Helgøyatråkket på oss begge. Håper på bedre forhold enn snøværet i fjor! Dette er et veldig morsomt ritt, men også krevende med mye høydemeter. Kanskje vi ses?

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar