Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

15. feb. 2014

Timeout....

De siste to ukene har jeg bevisst prioritert rolige skiøkter for å sikre nødvendig overskudd etter treningsoppholdet på Gran Canaria.
Denne uka var jeg innstilt på å komme i gang med intervaller på rulla, men jeg kjente raskt at kroppen ikke responderte. Jeg hadde en "klump" i magen, som bidro til kvalme og gradvis dårligere bein. Etter 10 min på 290 watt kjente jeg at dette var meningsløst, og jeg bestemte meg for å gjennomføre resterende del av økta som langkjøring. Pulsen lå også uforholdsmessig mye høyere enn normalt, og jeg fant det best å gi meg etter 1,40 t. Allerede på veg til dusjen kjente jeg at symptomer på feber (frysninger), og ganske riktig viste termometeret 38,5.
Det endte således med 2 dager i senga, hvor feber, muskelverk og hodepine var fremtredende symptomer. I dag, 3 dager senere, har jeg gjennomført en rolig rulleøkt på 2 t, hvor beina kjentes brukbare. I morgen blir det en 2 t rolig langrennsøkt i klassisk før herrestafetten i OL.

Til tross for bedre form blir det nå vesentlig å være disiplinert - ingen hardøkter med det første før kroppen har kommet seg 100% - jeg kaller det en liten "timeout". Mars og april blir viktige måneder, hvor det siste grunnlaget blir lagt. Altså ser jeg ingen grunn til bekymring - kommende sesonger er på mange måter bonus, hvor jeg skal ha det moro. Uansett er målet å vinne klassen i Birken, og da må det fortsatt trenes med kvalitet!

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar