Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

15. okt. 2014

Erfaringer med 27,5" MTB hardtail

I år har jeg for første gang konkurrert med en terrengsykkel utstyrt med 27,5" hjul. Erfaringene er
todelte. Jeg brukte min Hardrocx superleggera limited edition med XX1 (1 drev foran og 10-42 kassett bak) i mitt første ritt for sesongen. Trasèen innebar mye klatring, men en rask start med en relativt krevende teknisk sti, pga høy fart, tidlig i rittet. I terrengpartiet kjente jeg umiddelbart at flyten var noe dårligere enn med 29" hjul. Ujevnhetene mot underlaget med røtter og stein bidro til at jeg opplevde at sykkelen absorberte mindre, og at jeg i stedet måtte kompensere dette med aktiv bruk av kroppen i forhold til plassering av kroppens tyngdepunkt på sykkelen. Bakkene derimot gikk mye lettere, og jeg følte at jeg klatret bedre med 27,5" hjul sammenlignet med 29.
Dette forsterket seg under både Farrisrunden og Norefjellrittet, hvor det er enda mer klatring og tildels enkelt terreng. Her ble jeg som kjent hhv nr 9 og 2 totalt. Kun et par minuttet bak Håkon Austad! Videre er nok jeg med mine 180 cm en rytter, som kan velge fritt mellom 27,5 og 29" hjul, mens ryttere nærmere 190 cm og høyere defintivt bør velge 29". Dette begrunner jeg med at høye ryttere blir sittende relativt høyt på en 27,5" pga hjulstørrelsen med tilhørende agressiv stilling, mens kortere ryttere blir sittende uforholdsmessig lavt og oppreist på en 29". I ritt med mye teknisk terreng vil det definitivt være en fordel med store hjul, og uavhengig av høyde på rytter ville jeg gått for 29". I grusritt med relativt mye klatring er 27,5" mitt førstevalg.

Konklusjon: velg sykkel etter høyde og hvilke ritt du kjører med hensyn til andel grus og/eller terreng.

Høsthilsen fra

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar