Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

30. juni 2011

Rotor, crampfix og 2XU på treningsleir

Nå er det kun 1 dag igjen til avreise Gran Canaria, og et etterlengtet 2 ukers opphold sammen med familien. Med på tur er også sykkel med Rotor Q-rings, crampfix mineraltilskudd og 2XU kompresjonstøy.
I år har jeg bestemt meg for å reise nedover med mtb sykkelen påmontert Rotor sine Q-rings/drev. Bakgrunnen for dette er at det er mye  bakker på GC, som krever lettere utveksling på sykkelen for at det ikke skal bli for tunge tråkk hele tiden. Jeg kjører 2-delt Q-rings med 42/28 utveksling. Ettersom jeg får mye bedre opptrekk med drevene til Rotor, kan jeg sitte mye mer i bakkene å holde jevn høy fart istedet for å stå. Dette innebærer at treningen vil ha fokus på å forbedre  bakkestyrken sittende, samtidig som jeg også vedlikeholder kapasiteten og trykket i stående posisjon. Jeg formelig gleder meg til bakkene jeg har i vente.

Her ser dere bilde av sykkelen påmontert stiv gaffel og rotor drev eller Q-rings. Drevene forhandles i Norge av Probike, og kan bestilles via denne linken http://www.probike.no/komponenter/q-rings.html
Jeg har for anledningen også anskaffet meg et mer komfortabelt sete da jeg sliter med såkalte "sittesår". Det er et landevegssete av merket Prolog, som veier 179 gram. Etter to økter merker jeg allerede forskjellen, og sårene har blitt bedre. Tilsvarende sete er brukt blant annet av kjente ryttere som Schleck, Cancellara m fl. Jeg legger for sikkerhets skyld med et bilde, og kan opplyse at Probike også forhandler dette setet. Veil pris er 1.799,-


Normalt blir det varmt nok på GC, og da blir det mye svetting med tilhørende behov for påfyll av væske og mineraltilskudd. Crampfix er et nytt produkt, som brukes av kjente ryttere som Lene Byberg og Elisabeth Sveum. Crampfix tilfører mineraler som magnesium, kalium, kalsium og natrium. Disse mineralene forebygger muskelkramper, og bidrar til at du føler at du har mer energi mot slutten av økter og konkurranser.





Tidligere har jeg også skrevet om 2XU sitt kompresjonstøy, og dette er alltid med meg på reise og treningsopphold.
På flyreisen nedover har jeg på meg den avbildede buksen, som sikrer at jeg har tilstrekkelig blodsirkulasjon i beina. Dette forhindrer at jeg hovner opp i beina, samt får tunge bein og tilhørende dårlig spenning i muskulaturen. Etter hardøktene er jeg også nøye med å få på meg kompresjonsbuksen, som reduserer tiden muskulaturen trenger på å restituere seg. Tester har ikke kunnet dokumentere den påståtte effekten, og hevder det mest er en placebo effekt. Det kan så være, men jeg kjenner at følelsen blir bedre etter å ha hatt tøyet på meg. God følelse i beina bygger selvtillit og mentalt overskudd, som for min del bidrar til at jeg blir mer offensiv i hodet når jeg trener og konkurrerer. Dårlig følelse innebærer at de fleste av oss tenker; kanskje jeg må holde igjen litt da jeg trolig er sliten. I mange tilfeller kan denne følelsen være et tegn på lav spenning i muskulaturen, og spenningen blir stimulert positivt ved bruk av kompresjonstøy!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar