Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

25. nov. 2012

Hardøkter på ski

I Elverum er vi så heldige å ha relativt kort veg til Budor, hvor det nå har vært skiføre i ca 1 måned. Det har ikke blitt så veldig mange skiøkter, men jeg nærmer meg nå 10 i tallet.
I dag var som vanlig junior Anders med til Budor, og vi følte det var på tide med en kontrollert klassisk intervall under relativt gode forhold. Isklister, universalklister, tildels grovkornet snø og 3-4 minusgrader tilsa lette forhold med godt feste. Anders imponerte meg stort, og fulgte meg greit på 5 drag à 5 minutter etter et oppvarmingsdrag på ca 3 minutter. Vi hadde fokus på teknikk og god rytme, hvor vi skulle ha god kontakt med underlaget samtidig som vi fikk tatt i litt. Anders var oppi 90% av maks kapasitet. Jeg hadde imidlertid fokus på å ikke stresse Anders unødig, og holdt meg i sone 3 - litt inn i sone 4 på siste draget ;-) moro for han å "puste far i nakken".

Hardøkter på ski har jeg veldig stor tro på som syklist, både ift effekten på VO2 maks samt en kjærkommen avveksling fra hardøktene på sykkel. Avvekslingen bidrar til at jeg får brukt litt annen muskulatur slik at jeg restituerer sykkelmuskulaturen bedre. Innimellom kommer jeg også til å gjennomføre noen hardøkter i fristil, som også har veldig stor overføringsverdi til sykkel da jeg bruker mye av den samme muskulaturen. Fordelen med hardøkter på ski er også at det blir morsommere å gå skirenn, som også er kjærkomne hardøkter. Som jeg også har vært innom tidligere, trening i konkurransefart er den mest effektive form for trening man kan bedrive.

Nå kan det gjerne komme mer snø både med tanke på ski, men også ift at det sliter mye på piggdekkene å kjøre på bare veger.

Ha en riktig god treningsuke folkens.

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar