Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

20. des. 2012

Ingen tur for nybegynnere?

"Øya rundt" er en drøy tur på Gran Canaria, som jeg aldri tidligere har hatt mulighet eller mot til å prioritere. I dag hadde gjengen besluttet at nå skulle det gjennomføres, og jeg skulle få min debut.
Ut fra hotellet dro 8 karer med friskt mot, og vi hadde snakket om en kontrollert tur hvor vi hadde som mål å komme rundt øya før mørkets frembrudd. Til min overraskelse ble det satt relativt høy fart mot Mogan, litt vel høy fart etter min smak. Turen var kalkulert til nærmere 21 mil med 3.700 høydemeter, og det var bare å få senket farten noen knepp for å unngå å "drepe" beina fullstendig etter 3 dager på rad med sone 3 drag innlagt på lange turer. I stigningene etter Mogan skulle bl a Carl Fredrik Hagen kjøre noen terskeldrag, og ettersom farten i feltet medførte sone 2 puls for meg la jeg også inn et lengre terskeldrag - jeg liker ikke sone 2 puls da det for min del er "lapskaus-trening" ;-) her skiller jeg konsekvent på enten sone 1 (langkjøring) eller hardøkter i sone 3 eller 4 !

Etter 20 min i sone 3 var jeg på "toppen" av bakken før nedstigningen til St Nicolas begynner, og da hadde jeg fått vekket beina greit uten å kjøre på meg syre. De andre kom ikke langt bak (kjørte de også drag mon tro?), og vi la inn en stopp etter nedstigningen hvor flasker og ernæring ble etterfylt. Må si det var litt av et landskap, som åpenbarte seg på nordvestre del av øya. I tillegg fantastiske utforkjøringer, hvor det også ble satt tidsrekorder på Strava.com
Foto: Martin Haugo

Under lunchpausen ble det inntatt en saftig spansk omelett med toast, vann, cola og kaffe før vi etter ca 1 time fortsatte turen med snickers og annen karbo på baklomma og i flaskene. Karbohydrater er alfa omega for meg for å unngå å gå tom for krefter. Her nytter det ikke med lavkarbo nemlig - da dør beina ;-)

Vedlagt filen på Strava fra dagens tur:



Fra Las Palmas kom vi oss vekk fra motorvegen, og la inn noen kuperte stigninger før vi kunne sette skikkelig fart på GC 500 (den gamle motorvegen). Her kjørte vi opp snittfarten fra 28 til nærmere 30 km/t for hele turen. Det beste av alt var at jeg kunne avslutte turen med god følelse og trøkk i beina, noe som er en fordel for restitusjonen og best mulig følelse i beina dagen derpå.

I morgen blir det en rolig 4-5 t langtur før vi setter oss på flyet lørdag formiddag, og julehøytiden ringes inn.

God jul til dere alle !

Kjell


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar