Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

16. juni 2014

Farrisrunden - målet var topp 10

Et av sessongens store mål var Farrisrunden, som ble gjennomført lørdag 14. juni. Målet var topp 10 i eliteklassen til tross for at fødselsattesten tilsier 50 år.
Oppkjøringen og formtoppingen har imidlertid vært preget av mye jobb, og i grenseland mye trening sett i forhold til både mentalt og fysisk overskudd. Uavhengig av dette har jeg etter Terningenrittet periodevis hatt gode bein med tilsvarende positive økter, som har bidratt til at jeg har hatt troen på et godt resultat.

I år var imidlertid startfeltet på "papiret" sterkere enn i fjor, og jeg var følgelig spent før start. Samtidig var jeg bevisst på taktikken i forkant - ligge langt framme i feltet inn mot første terrengparti, og samtidig unngå å kjøre på meg stive bein i blant annet den velkjente "Skolapperåsen" hvor "hveten blir skilt fra klinten".


Inn i første terrengparti satt jeg i 4-5. posisjon, og hadde både Håkon Austad og Greg Saw bak meg. Da disse raskt passerte meg, var det bare å henge seg på. Ut av terrenget var vi 9 mann, og det gikk jevnt fort fram til ca 2 mil og et nytt asfaltparti. Her var det motvind, og ingen som ville bruke unødig med krefter.
Dette resulterte i at flere kom opp til teten, og ved inngangen til "Skolapperåsen" talte tetpuljen nærmere 40 ryttere. Som sagt skiller denne bakken betydelig, og på toppen satt jeg som nr 9 sammen med Hardrocx-Abax rytterne Thomas Engelgjerd og Martin Gustavsen med teamkompis Thomas Knutsen like bak. Etterhvert ble vi samlet og fikk selskap av Kjell Arild Lierhagen Hedmark terrengsykkel, som kom seg opp i "kjølvannet" av Thomas. En periode samarbeidet vi godt, og var ved Oklungen kun 18 sek bak tetpuljen. Fra Kjose (13 km fra mål) var det imidlertid slutt på samarbeidet, og fokuset dreide seg om å sikre flest mulig Hardrocx-ryttere inn blant topp 10. Lierhagen er kjent for sin kjørestyrke, men mot 4 hardrocxere burde han være sjanseløs under forutsetning at vi klarte å organisere oss. Dette klarte vi omsider ca 2-3 km før mål. Thomas Knutsen satte inn det første rykket, som Lierhagen følgelig måtte tette. Jeg gikk kontra umiddelbart etter at Thomas var innkjørt ca 1 km før mål. Dette klarte Lierhagen aldri å tette helt, og inn i siste "spurtbakken" opp til stadion fikk jeg igjen selskap av en offensiv Thomas :-)
Resultatet ble 8. og 9. plass på oss/team Helium foran Lierhagen, som kom i mål 17 sek bak. Ungguttene våre ble dessverre utenfor "pallen" på 11. og 12. plass, men stinn av trening kommer de garantert mye sterkere tilbake når det nærmer seg NM.

Statistikk Farrisrunden


En oppløftende dag for meg med 9.plass, og resultatet bidrar til å opprettholde den gode statistikken jeg har i mitt favorittritt nr 1 - Farrisrunden. Som følge av tørre forhold i løypa ble det også personlig rekord for min del.

Resultater eliteklassen.

Bersvenn Støen (nr 3) og 4 fornøyde HR-ryttere med Lars O Thoresen
(nr 5 og tidligere HR-rytter) 
Ellers gjorde junior Anders sine saker bra i menn junior elite, og i sitt første ritt over 4 mil.
Gutten kjørte inn til 5. plass i klassen - knappe 18 minutter bak vinner Håkon Austad!
Veldig stor fremgang, og et resultat som gir ytterligere inspirasjon og motivasjon for videre trening.

Sommerhilsen fra

Kjell (og Anders)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar