Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

26. feb. 2015

ABR 5. etappe


I dag ga vi alt i et forsøk på å nærme oss pallen sammenlagt, og da vi kom i mål etter 4 t 19 min var Frode så sliten at han la seg rett ned på bakken - herlig innsats!
Allerede under oppvarmingen merket jeg at beina var knallgode, og Frode fortalte meg etter rittet at han ble nervøs når jeg snakket slik om beina mine i forkant av etappen :o)
Starten gikk i 110 i Cordóbas gater og bar rett opp mot fjellet. Her var det viktig å henge med på farten for å sikre seg et godt utgangspunkt når stiene begynte med smale og steinete singeltracks. Like før det smalnet inn var det en ca 400 m bakke med ca 20% stigning, hvor jeg ba Frode ta tak i trøyen min. Det bidro til at vi kunne avansere ytterligere før farten roet seg og vi endte på lang rekke med ca 3-400 høydemeter stigning.
Herfra kjørte vi i en gruppe med 2 av våre konkurrerende lag i klassen, og ettersom ingen ville dra nevneverdig i de flatere partiene på sti og kjerreveg satte Frode seg i front og styrte farten slik at han fikk vispet ut mye av syra han hadde pådratt seg - smart kjøring med andre ord (jeg var imidlertid redd for at han brukte for mye krefter). I noen monsterstigninger hvor Frode måtte av sykkelen fikk laget som lå på 3. plass sammenlagt (Pure Mountains) en luke på ca 150 meter, men med hjelp av flere lag ble de innkjørt med oss på slep. Etter dette virket det som luften gikk litt ut av Pure Mountains, og jeg registrerte at den ene rytteren begynte å slite i bakkene.
- Frode kom seg foran ham mens jeg la meg like bak, og da luken var 50 meter støtet jeg meg opp til Frode som tok tak i trøyen min. Vi kjørte oss på direkten opp til 2 lag i eliteklassen, som holdt bra fart, og ble med disse  hvoretter luken til Pure Moutains vokste og på kort tid var de vekk.

Derfra og inn kjørte vi mer eller mindre alt vi hadde, og vi endte opp med å ta igjen laget Buff 2 som ligger på 2. plass i sammendraget.
- Det skal også sies at jeg var rimelig utslitt da vi nærmet oss mål, og blodsukkeret var ikke nevneverdig høyt - snarere tvert i mot. Det endte med dårlig fokus, og jeg skled i en hardpakket skråning av sand med skrubbsår på kne og arm som resultat. Dette bidro også til at jeg ble stresset da jeg skulle kjøre inn Frode nedover på særdeles kronglete, svingete og uoversiktlige stier innimellom spanske småbusker - ny velt da jeg kom for fort inn i en sving og traff et tre med skulderen. Kjedet falt av frontdrevet, og jeg måtte rett og slett roe meg ned for å få det på igjen. Omsider fikk jeg kontakt med Frode, og vi kjempet oss den siste milen inn mot mål.

Sammenlagtlisten etter 5. etapper

- Resultatet ble 3. plass i klassen, og vi klatret til 4. plassen i sammendraget - særdeles fornøyd!


I morgen avvikles 6. og siste etappe, og som det fremgår av profilen er starten relativt flat. Det innebærer høy fart første milen, for ikke å si tempokjøring med posisjonskamp. Samtidig er det viktig å være samlet som lag, unngå uhell i feltet samt ikke bruke unødig med krefter for å avansere i feltet.
Etappen er så vidt kort at det må uhell til for Pure Mountains om vi skal kunne klatre til 3. plass i sammendraget.

Vi fortsetter taktikken og kjører med fokus på å utnytte lagets kapasitet optimalt. Kommer vi også gjennom 6. etappen uten tekniske uhell er vi godt fornøyd med en fortreffelig treningsuke i rittmodus!
- Frode imponerer meg ut fra at han aldri tidligere har kjørt etapperitt, som er noe helt spesielt sammenlignet med et 1-dags ritt. Jeg pusher han hardt, men han kjenner også kroppen sin godt og vet hva han tåler så lenge kroppen er restituert etter sykdom - det var den tydelig ikke under 1. etappen hvor vi tapte 20 minutter til Pure Mountains. Nå ligger vi ca 15 min bak....

Ny oppdatering etter morgendagens etappe kommer.

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar