Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

18. aug. 2015

Kongerittet med "kongebein"

Foto: Kondis
Forrige lørdag stod jeg på startstreken i Kongerittet, som arrangeres i Nannestad. Dette var min første deltakelse, og rittet er et utpreget "grusritt" på 65 km og med ca 1.000 høydemeter.
Med andre ord en perfekt gjennomkjøring noen få uker før Birken.


For første gang på flere år hadde jeg satt opp sykkelen med stiv gaffel, og wattkranken var montert da den har bedre utveksling enn min originale shimano xtr 36/26 krank. Sykkelen veide da 8,6 kg og fremstod en god del raskere og mer responsiv enn når jeg kjører med dempegaffel foran.

Ut fra start var det motvind, og farten var ikke allverden. Jeg hadde imidlertid planer om å få en skikkelig gjennomkjøring, og la meg etter kort tid bak "masterbilen" som for anledningen var en 4- hjuling:)
Dette bidro til at sjåføren skrudde opp farten et knepp, og etterhvert lå hele startpuljen på en lang rekke. En del landevegsryttere hadde også tatt turen til Kongerittet, og dette bidro til at det ble høy fart umiddelbart etter at masterstarten var over. Både Greg Saw (Hardrocx-Abax) og jeg bidro til at det ble satt jevn hard fart i bakkene samtidig som spesielt 2 rytter fra Ringerikskraft (Kristoffer Wormsen og Petter Teodorsen) var med og bidro over bakketoppene. Dette bidro etterhvert til at feltet ble mindre og mindre, og etter ca 2 mil var vi en gruppe på ca 10 ryttere. Noen av disse lå stort sett på hjul, men etterhvert viste det seg at også Fredrik Stephansen (Drøbak) som vanlig var sterk og hadde planer om å være med i seierskampen.

Teodorsen og Stephansen fikk etterhvert en luke på oss andre da både Greg og undertegnede lå plassert bakerst i feltet. Greg støtet seg opp og disse 3 ble da kjørende alene helt fram til en lengre stigning midtveis. Her ga jeg gass og klarte etterhvert å komme meg opp til teten, som nå hadde ca 30 sekunders forsprang. Det var imidlertid mye kjørestyrke på flatene i gruppen bak, og disse klarte etterhvert å ta igjen forspranget i det relativt raske og lette terrenget frem mot ca 4 mil.
Ikke lenge etter dette kom rittets hardeste og bratteste klatring, som endte med at de 3 sterkeste fikk en ny luke på ca 20 sek over toppen. Jeg ble da sittende sammen med Roy-Arne Tollefsen ca 10 sekunder foran Kristoffer Wormsen og Dagfinn Bang-Johansen. Disse ventet vi inn slik at vi ble 4 ryttere samlet i jakten på tet trioen. Tom Larsen og Dan Erik Hansen hang ikke med over bakketoppen, og dette bidro til at de kom nærmere 2 minutter bak oss i mål. Med andre ord kjørte vi godt sammen i jakten på tet trioen, men luken ble hverken mindre eller større.

Rittet endte med at Greg Saw vant spurten knepent mot Teodorsen, mens jeg måtte melde pass mot den andre Ringerikskraft-rytteren, Kristoffer Wormsen i kampen om 4. plassen.

Hyggelig passiar med Kristoffer Wormsen etter målgang

Rittet ble uansett en god formbekreftelse for mitt vedkommende, og intensiteten var særdeles høy. Jeg registrerte normalisert snittwatt på 321 fra start til mål, nesten terskelwatt med andre ord.
Snittpulsen var imidlertid ikke høyere enn 145, og dette indikerer at både kapasitet og kjørestyrke er bra for tiden. Med andre ord begynner jeg å bli klar til høsten viktigste begivenhet - Birken!

Reportasje fra Kondis med resultatliste finnes her.


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar