Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

12. aug. 2015

Ferien er over - fokus på Birken!

I år valgte jeg å prioritere ferie uten sykkelritt, og dette innebar kort fortalt 4 uker i Nord-Norge. Både kona og undertegnede er fra Nordland, og ettersom vi har mye familie der blir det mer og mer naturlig å legge mye av ferien nordover.
Dette betyr ikke nødvendigvis at jeg ligger på latsiden, men det blir selvfølgelig mye sosialt samvær. I voksen alder har jeg fått en stadig økende interesse for fisking, og da spesielt med fluestang. Dette medførte at jeg allerede i fjor gjorde avtale med en kompis i Målselv om laksefiske i Finnmark. På turen i bil fra Vesterålen, via Målselv til Finnmark (100 mil) hadde jeg også med hardrocx sykkelen på taket, og ettersom jeg er både rastløs og målrettet av natur fikk jeg også lagt inn sykkeløkter på turen.

Laks fikk jeg også i løpet av de 4 døgnene vi hadde fått tilgang på fiskekort. Bildet viser ny pers på enhånds fluestang (6 kg), hvor jeg fikk gleden av å løpe etter laksen i elva ca 3-400 meter før den ville på land - snakk om adrenalinkick!

Som dere sikkert skjønner har treningen også blitt holdt vedlike, men jeg har bevisst trent effektive økter for å frigjøre tid til annen aktivitet. Dette har blant annet bestått i lengre langturer med trøkk samtidig som jeg har kjørt relativt korte, lystbetonte, men intensive hardøkter. Dette har bidratt til at jeg nå føler meg sterkere (mer trøkk), og med fullt fokus på Birken fremover var det forrige helg tid for å komme i gang med ritt igjen. Ritt er som tidligere nevnt den mest effektive treningen man kan bedrive, og derfor besluttet jeg å kjøre ritt både lørdag og søndag.

Lørdag var jeg med på BMC-rittet (1814-rittet) som er drøyt 6 mil langt. Jeg satt greit med i tetgruppen bestående av 5 ryttere, men kjente i de hardeste bakkene at jeg ikke var helt på topp. Rittet endte med 4. plass totalt etter spurt, men en særdeles nødvendig og god gjennomkjøring. Ettersom eliteklassen bestod av såvidt få ryttere besluttet arrangøren å kutte pengepremier, og heller plassere eliterytterne i respektive aldersklasser med tilhørende premiering. Det ble således klasseseier for min del i M50.

Foto: M Dahling    Bildet er tatt før de andre entrer pallen ;-)
Søndag reiste jeg til Trysil sammen med junior Anders for å sykle Varlitråkket, som går fra Slettås til Jordet - rittet er 36 km. Beina var overraskende bra for dagen, og allerede i første stigning etter ca 5-6 km fikk jeg en liten luke. Frode Røsand (teamkompis under ABR 2015) støtet seg etterhvert opp til meg, og vi samarbeidet bra gjennom hele rittet med planer om å kjøre likt over mål. Frode overtalte meg imidlertid til å spurte noen kilometer før mål, og jeg tok utfordringen på "strak arm". Ikke lurt for min del da bakken mot mål var altfor kort ;-) Anders vant forøvrig M17-19 og syklet etter min oppfatning et bra ritt - ca 8 min bak meg i mål.

Planen framover blir nå å kjøre ritt de to siste helgene fram mot Birken for å spisse formen ytterligere.

Jeg ønsker dere alle lykke til med oppkjøringen til Birken!


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar