Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

20. juni 2016

Farrisrunden gjennomført og bestått!

Elgrittet i Høland inngikk 29. mai som en del av oppkjøringen til vårsesongens store mål - Farrisrunden.
Dette var et nytt ritt for meg, og ifølge (u)pålitelige kilder var dette et rent grusritt egnet for lette dekk og stiv gaffel. Startfeltet i eliteklassen var sterkt, og dette bidro også til at det ble kjørt hardt fra start. Tetgruppen var til tross for det relativt stor den første milen, men etterhvert som bakkene ble brattere og lengre ble vi færre. I den lengste stigningen reiste jeg meg og kjørte tilnærmet det jeg hadde. Det bidro til at vi ble seks ryttere som kom løs fra de andre. Vi samarbeidet bra i det lettere terrenget, og dette bidro til at vi kom ut av rekkevidde for forfølgerne. Deretter ble det litt taktisk , og da Fredrik Stephansen satte fart ble det kjørt hardt. Jeg slet på halen, og kom inn i et overraskende teknisk stiparti hvor jeg regelrett ble frakjørt som en av de få med stiv gaffel.


Herfra og siste milen mot mål ble det temposykling i motvind med 3 jagende ryttere cirka minuttet bak. 2 km fra mål ble jeg innkjørt, og mot spurtere som blant annet Steffan Repshus var jeg sjanseløs. Resultatet ble 8. plass og en veldig god gjennomkjøring.
Emil Hasund Eid (vinner av Terningenrittet) kjørte fra oss alle i nevnte terrengparti, og vant suverent på sin fulldemper. Med andre ord: fortsetter å imponere med sine 19 år! Resultater her.

Team Riders Club Hardrocx
11. juni stod jeg på startstreken i Farrisrunden sammen med teamkompis Thomas M Knutsen, og målet var nok en gang topp 10. Startfeltet var avskrekkende sterkt, men det nytter ikke å bekymre seg over før start - fokus på egne arbeidsoppgaver, og resultatet blir som det blir. Topp 5 inn i første terrengparti i håp om å henge med teten så lenge som mulig!

Jeg satt lenge i 5-6 posisjon til tross for høy fart, tydelig at favorittene med Greg Saw i spissen hadde bestemt seg for at ingen skulle få noe gratis. Cirka 1 km før terrengpartiet er det to svinger som er avgjørende, først venstre og så høyre. I høyre svingen ble jeg tvunget til å ta yttersving, og det bidro til at jeg kom litt bakpå samtidig som det ble gitt full gass. Kom inn i terrenget som 7. rytter, og alle de sterkeste satt foran meg med "gassen i bånn". Luken var et faktum, og jeg kom ut av terrenget sammen med lagkompis Thomas som alltid er sterk på tempokjøring. Til tross for dette kom vi aldri nærmere tetgruppen enn 100 meter før de forsvant ut av syne. Flere ryttere kom opp til oss, blant annet kjøresterke ryttere som Kristoffer S Wormsen og Bjørn M Gjellebæk. Totalt var vi 7 ryttere i gruppen, og dette bidro til at vi sakte men sikkert tok innpå teten. Inn i Skolapperåsen var vi cirka 20 sek bak teten. Jeg satte umiddelbart hardt tempo i bakken for å bli kvitt noen av rytterne . På veg mot toppen tok vi igjen Lars Granberg fra tetgruppen, som åpenbart hadde en dårlig dag. Han hang seg på, og over toppen var vi en gruppe på 5 ryttere. Ned fra Skolapperåsen var Thomas uheldig og punkterte. For meg så det ut som han bare skulle etterfylle luft, og jeg la meg på hjul med de andre i et håp om at han ville komme seg opp til gruppa. Lars Granberg var heller ikke nevneverdig dravillig, men Bjørn M Gjellebæk og Kristoffer S Wormsen ivaretok til gangs framdriften - for noen "maskiner". Kjente at det kostet for mye å bidra i så vidt høy fart og motvind, og fant det smartest å spare det jeg kunne av krefter til den harde avslutningen fra Kjose og til mål. Inn i terrengpartiet etter Kjose satte Lars Granberg fart og fikk etterhvert med seg Kristoffer Wormsen. 


Jeg manglet 20 meter på å tette luken, og ble derfra syklende alene i motvinden. Overraskende nok holdt jeg unna for Bjørn Gjellebæk, og kunne passere målstreken til 8. plass - godt fornøyd! 
Greg Saw vant oppskriftsmessig på hjemmebane, og innkasserte samtidig ny løyperekord. For min del ble det også personlig bestetid i mitt favorittritt, og mye av det kan jeg takke spesielt Wormsen og Gjellebæk for :-) 


Junior Anders var også med på rittet. Han opplevde tekniske problemer med sykkelen kvelden før rittet, men var så heldig å få låne sykkel av Birk Sport. Til tross for tung sykkel (13 kg) perset han med over 1 minutt, og er i godt sig fram mot Birkebeinerrittet som er hovedmålet også i år.



God sommer!


Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar