Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

26. feb. 2011

Fokus på detaljer for å bli bedre


I år har jeg bestemt meg for å forbedre alt som kan gjøres noe med innenfor rimelighetens grenser. For det første skal formen bli bedre, og da spesielt styrke og lungekapasitet. Dernest skal kropp og utstyr tunes, dvs vekt innenfor det forsvarlige.

Det starter med sykkelen, Hardrocx superleggera limited edition, som ikke veier mer enn 7,8 kg med demper (øverste bildet). Her ser dere forøvrig fulldemperen jeg skal kjøre i de mest tekniske rittene. Denne skal sikre meg bedre flyt i vanskelig terreng, og således bidra til at jeg holder større fart.

Dernest har Diadora kommet med en sykkelsko, hvor det er valgt et lettere materiale enn i fjor samtidig som passformen har blitt smalere og mer tunet. Et annet forhold jeg vil fremheve er den lette carbonsålen med gummiknaster, som er lett samtidig som den gir et sikkert grep på glatt underlag når du en sjelden gang må av sykkelen for å løpe.

Tidligere sesonger har matchvekten ligget på 71-72 kg. Når det er sagt driver jeg ikke med slanking og reservemåltider i form av proteinshaker da jeg er av den oppfatning at kroppen må ha nødvendig næring i form av normalt kosthold. I tillegg drikker jeg stort sett alltid Powerbar sportsdrikke samt spiser barer under og umiddelbart etter trening for å sikre tilførsel av næring og et stabilt blodsukkernivå. Dette bidrar etter min mening til en raskere restitusjon, og gir mindre sukkersug etter øktene.

I vinter har jeg imidlertid hatt fokus på å redusere fettprosenten uten at det går på bekostning av muskler og tilstrekkelig næring. Dette innebærer at jeg har hatt mer fokus på hva jeg har i meg mellom øktene, spesielt har jeg unngått tomme kalorier som sjokolade, potetgull, kaker, kjeks og annet digg. Istedet har jeg spist mye frukt, drukket vann og heller hatt litt større matpakke med på jobb for å holde blodsukkeret stabilt. Dette har resultert i at vekten er stabil i underkant av 70 kg, og av erfaring vet jeg at vekten normalt blir noe lavere når sommeren og varmen kommer. I år skal jeg være maks tunet og regner med at matchvekten vil ligge på 68-69 kg med vel så mye muskler i beina som før. Volumet i armene er nok mer likt en syklist nå enn tidligere år, hvor jeg har satset mer på langrenn !

Maksimalt oksygenopptak er også vesentlig forbedret siden Birkebeinerrittet i fjor, forøvrig uavhengig av kroppsvekt. Dette jobber jeg nå ytterligere med å forbedre i forkant av Birkebeinerrennet, og da med kun et mål for øye; følge de beste i bakkene når sesongen starter på sykkel.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar