Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

10. mai 2011

JH-rittet - debut for de fleste syklistene i Hedmark

Søndag 8.mai gikk JH-rittet av stabelen i Elverum. Dette er et populært turritt på landeveg, som samler mange av de mer eller mindre aktive både sykkelryttere og skiløpere i området. Årets ritt kunne skilte med nærmere 150 startende.
Ut fra start gikk det fort, og det ble kjørt hardt i første bakke uten at noen kom løs fra hovedfeltet. Etter drøye 2 km ødela jeg en eike i bakhjulet, og måtte stoppe for å skifte hjul. Etter å ha blitt kjørt opp av bil til hovedfeltet oppdaget jeg raskt at 3 mann hadde kommet løs i et brudd. Det viste seg raskt at svært få var villige til å bruke krefter på å kjøre inn bruddet. Motvinden var nok en medvirkende årsak, men i tillegg var alle klar over at det ventet en avgjørende motbakke på ca 4 km midtveis.

Jeg kjører i utgangspunktet slike turritt for å få kjøretrening så det var uaktuelt for meg å sitte bak i feltet og vente på noen bakke. Jeg valgte derfor å kjøre kontrollert hardt i front, og være med på alt som skjedde for å få den tiltenkte treningseffekten. I bakken (bildet) satte jeg kontrollert fart i inngangen, og som forventet var det noen som prøvde å angripe bakfra uten at det ble den store fartsøkningen. Feltet sprakk imidlertid opp, og det ble ca 20 ryttere med over toppen. Her satt blant annet Tor Atle Fuglerud på teamet mitt, og tidligere omtalte eks fotballspiller Rune B Johansen! Vi kjørte jevnt hardt inn mot mål, og jeg vil spesielt fremheve Martin Olsen fra Merida. Han viste solid form og kjørestyrke, men til tross for dette klarte utbryterne å holde unna helt til mål.

Plasseringsmessig ble det ikke noe å "skrive hjem om", men jeg fikk en knalløkt med snittpuls i sone 3. I tillegg ble det en del støting, og tetting av luker som ga tiltrengt rykktrening. Alt i alt en fin dag i herlig førsommervær, og ingen uhell til tross for noen "stunts" fra enkelte underveis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar