Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

2. juni 2011

Terningenrittet med fulldemper

Terningen rittet samlet nesten 300 påmeldte idag, og rammen omkring rittet var imponerende. Trodde nesten jeg skulle delta i Norgescup ved Terningen Arena, Elverum.


Etter å ha blitt guidet gjennom løypa tirsdag fant jeg raskt ut at jeg ville få en treningsøkt med mye bedre flyt og komfort om jeg valgte Hardrocx sin fulldemper. Jeg satt i 3. posisjon inn i det første terrengpartiet, og følte jeg brukte minimalt med krefter. Det tok derfor ikke lang tid før jeg var i tet, og formelig følte jeg fløt over enhver ujevnhet i terrenget.

Etter ca 8 km tok vi inn på en av de mer tekniske stiene med litt knot, og jeg hørte at de to rytterne fra Hedmark terrengsykkel KF fikk stopp. Jeg kjørte på jevnt, og gikk inn i en av de lengste terrengbakkene hvor jeg dro på litt ekstra. Det var ingen tvil om at jeg brukte mindre krefter og kjørte raskere enn både 29erne og hardtailene i terreng og på sti. Imidlertid hadde jeg et frontgir som ikke var helt stabilt, og som resulterte i at jeg mistet kjedet et par ganger. Siste gangen gikk det skeis, og jeg fikk dobbel kast på kjedet. Et kast foran fremgiret, og et kast bak. Jeg hadde ikke lyst til å ødelegge utstyret, og brukte derfor særdeles lang tid på å få kjedet på plass. Da jeg kom i gang var jeg passert av ca 10 ryttere, og jeg bestemte meg raskt for ikke å presse maks ettersom det er kun 2 dager til neste NC i Asker.

Rittet ble uansett den gode gjennomkjøringen jeg hadde tenkt, og jeg fikk gode svar på at formen er i anmarsj. Ellers en stor takk til Elverum Sykleklubb, som har laget et kanon ritt som garantert blir en hit for ivrige syklister i fremtiden. Dette var et gedigent arrangement, hvor jeg spesielt vil fremheve eksemplarisk merking med piler i alle kryss og avkjøringer. Merkebånd er ikke hensiktsmessig for syklister i stor fart, og dette bør andre arrangører ta ad notam! I Sverige er dette med retningspiler allerede sterkt utbredt.