Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

25. aug. 2011

Klar for eliteklassen i BB-rittet

Birkebeinerrittet nærmer seg nå, og jeg føler meg superklar for min 2. start i eliteklassen. Denne gang i mitt livs form, og resultatene så langt i år tilsier at jeg til tross for mine 47 år har noe å gjøre i eliten.

Etter forrige helgs gjennomkjøring har jeg kun kjørt korte økter med "visp" på beina, og raceren har vært mye brukt for å få optimal belastning og overskudd i muskulaturen. Tirsdag kjørte jeg en knallhard pace bak bil, hvor jeg lå mye i sone 4. Til tross for at det var kun to dager siden ritt kjørte jeg med årsbeste trøkk, og jeg hadde også relativt god snert i tråkket. Etter økta bar det rett på massasjebenken, og det var ikke mye behandling som skulle til før muskulaturen var "smør". Onsdag hadde jeg hviledag, og i dag har jeg kjørt en kontrollert pace bak bil, hvor jeg hadde noen pulstopper i høy sone 3. Fokuset med økta var å innledningsvis bygge litt spenning i muskulaturen før jeg avslutningsvis kun fokuserte på flyt og god følelse. I morgen blir det en lett økt på offroaden, hvor jeg legger inn 4-5 korte spurter for å bygge ytterligere spenning i muskulaturen.
Så er det bare å ligge med beina høyt, og fylle på med næring noe jeg forøvrig har hatt fokus på hele uka. Starten i eliten går først kl 1530 i motsetning til kl 0700 tidligere år. Dette innebærer at jeg sover til jeg våkner, forhåpentlig frem til kl 0900. Da har mange av dere startet, og jeg ønsker samtlige rytter både fredag og lørdag lykke til og god tur.

Avslutningsvis anbefaler jeg alle som skal sykle å kle seg tilstrekkelig dersom det blir regn, dvs langarmet super og lang jakke med evt vest utenpå. Ta med regnjakke i sekken dersom det blir for kaldt oppå fjellet. Selv bruker jeg også gummihansker inni sykkelhanskene i tillegg til varmekrem på både hender/håndledd og bein/legger/lår. Ullsokker og skoovertrekk er også en fordel dersom det blir kaldere enn 10 grader på fjellet. Caps under hjelmen er alltid et "must" når det regner med tilhørende sprut.


På bildet ser dere hvordan jeg var kledd i fjor da det var nokså kaldt, og jeg frøs ikke på fingrene før jeg passerte Storåsen. Vi ses på Lillehammer dersom dere gidder å vente på målgang for eliteklassen.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar