Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

3. des. 2013

styrketrening undervurdert !?

Etter at jeg begynte med stabiliserende styrketrening for 7-8 år siden har jeg utvilsomt blitt en bedre syklist. Dette er trening jeg normalt har prioritert fra senhøsten og gjennom hele grunntreningsperioden.
Optimalt sett burde jeg nok holdt dette i gang i konkurransesesongen da jeg etter sommerferien alltid merker tiltakende ryggsmerter under rittene utover høsten. Dette skyldes garantert mangelen på stabiliserende styrketrening, som bidrar til at mye av kraften i tråkket også forsvinner sakte men sikkert.

En av årsakene til dette er utvilsomt det faktum at styrke føles uproduktivt, og ikke aller minst det faktum at det er mye mer morsomt å sykle ;-) For neste sesong skal jeg forbedre dette!

Både junior Anders og undertegnede er godt i gang med styrketreningen, og i tillegg til stabiliserende styrke er det også fokus på beinstyrke samt overkroppsstyrke relatert til ski. Poster noen bilder som viser aktuelle øvelser.




Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar