Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

7. des. 2013

Krank med wattmåling

Etter å ha trent med watt krank på vintersykkelen under hele fjorårets grunntreningsperiode har jeg nå kommet til at racersykkelen også bør utstyres tilsvarende.
Jeg har tidligere skrevet litt om mine erfaringer med wattmåling som parameter istedet for puls. Ettersom jeg kommer til å trene mye på rulla denne vinteren har jeg kommet til at raceren må oppgraderes. Dette skal bidra til at jeg får et mer optimalt treningsutbytte med eksakt wattmåling på rulleøktene, som grunnlag for å forbedre terskelwatt og kjørestyrke. Videre bidrar en slik krank til at økt vekt på sykkelen blir mindre enn om jeg skulle kjøpt meg et watthjul. Naturlig nok vil også mine planlagte mengdeperioder på Gran Canaria i 2014 innebære trening med watt, og slik sett kan jeg i større grad skille på rolige og harde økter i fjellene. Dette skal bidra til at jeg ikke kjører meg i senk, men samtidig tar i tilstrekkelig på hardøktene når pulsen normalt sett blir kunstig lav som følge av at muskulaturen blir sliten.

Kranken skal forøvrig monteres på denne racer rammen til Hardrocx, som har elektrisk giring (Shimano Dura Ace di2). Fantastisk bra system, som jeg har benyttet de to siste sesongene!
Øktene jeg kjører på rulla blir ellers lagt inn fortløpende på Strava.com, og ved trening på jevn watt vil man se at pulsen gradvis øker fra drag til drag. Dette skjer uten at jeg pådrar meg stive bein, og slik sett bidrar dette også til at øktene gir meg et optimalt treningsutbytte.


Kjell "still riding"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar