Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

23. sep. 2011

Oppsummering av sesongen 2011


Årets sesong har vært todelt resultatmessig, vår - og høst. Raskt oppsummert ble vårsesongen en god opptur, mens høstsesongen ble preget av mye teknisk og "stang ut".
Vårsesongen startet relativt bra i Å i Heiane, hvor jeg allerede i første bakken fikk svar på at jeg hadde hevet meg kapasitetsmessig. Deretter kjørte jeg for første gang Terrengsykkelrittet, hvor jeg også kunne konstantere at jeg hadde blitt bedre i vanskelig teknisk terreng uten at jeg tok de store sjansene. Trygghet og kontroll var fokus fremfor vill satsing, tryning og en tilsvarende dårlig opplevelse. I Raumerrittet var det tidenes verste forhold med mye løping, men til tross for det klarte jeg en 9.plass i tøft norsk/svensk selskap. I tillegg holdt jeg mange gode spurtere bak meg i avslutningen ! Etter dette var det Vestmarkrittet, hvor jeg tidlig gikk i brudd sammen med Greg Saw og Øivind Bjerkseth og faktisk ledet etter 1 runde. Ut på 2.runden fikk jeg tekniske problemer med en trøblete girtrigger, men kom inn til 7.plass. Under Farrisrunden hadde jeg sesongens råeste opplevelse da jeg satt med de tre beste marathonsyklistene i Norge nesten til toppen av Skolapperåsen. I et forsøk på å tette luka på ca 15 sek etter toppen, gikk jeg på en punktering og endte på 10.plass totalt.
Tetgruppen i Farrisrunden på veg opp mot Skolapperåsen

Etter sommerferien var det NM i Sarpsborg, hvor jeg første 1,5 t lå i puljen som kjempet om 3.plassen. Punkteringene kom, men jeg fullførte en god treningsøkt. Grenserittet gikk nesten likeledes, satt med teten til høyeste punkt ved Riksgrensen og gikk på en punktering. Da var også dette rittet over resultatmessig....
I Cykelvasan satt jeg lenge i gruppe 2 sammen med bl a den norske rundbanemesteren Fagerli og den svenske marathonmesteren før jeg måtte stoppe pga av at kjeden kilte seg. Etter 3 slike stopp endte jeg opp med å kjøre alene i ca 1 time, men jeg holdt trøkket oppe ift at jeg skulle bruke rittet som oppkjøring til Birken. Årets massemønstring Birken startet bra, og jeg satt greit med teten til Skramstad før jeg kom litt bakpå i første terrengparti. Etter Bringebu ble jeg sittende i gruppe 2, og vi kjørte inn ca minuttet på teten. Det kostet for mye ift dagsformen, og jeg endte opp med syretunge bein og måtte etterhvert slippe teten opp Kvarstadseterlia. Den største nedturen i år!

Fremgangen i år har uansett gitt meg økt motivasjon til å gjøre jobben videre, og målet for neste sesong er å ta enda et steg. Jobben har forøvrig allerede så smått startet etter ribbeinsbrudd med en påfølgende rolig periode. En rolig periode nå er forøvrig tiltrengt da alle har godt av å ta seg inn etter en lang og intensiv periode med grunntrening og konkurranser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar