Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

14. okt. 2011

Stisykling i mørket

Høsten er en fantastisk tid på alle måter. Mørket kommer tidligere og tidligere, og med fortsatt barmark innbyr dette til spektakulære stiturer med hodelykt på både hjelm og sykkel.
Tekniske stiturer i svarte skogen blir gir helt andre opplevelser enn i fullt dagslys. Først og fremst merker jeg at underlaget fremstår på en helt annen måte. Konturene i terrenget blir liksom litt borte, og det stiller store krav til balansen på sykkelen. Er man ikke i balanse når man plutselig treffer en hindring som ikke synes, er man plutselig i lufta over styret hvor fallteknikk blir et nytt moment ;-) I tillegg merker jeg at jeg tør mer da tekniske utfordringer plutselig ikke fremstår som like vanskelig som i dagslys. Dette kan i neste omgang gi positive ringvirkninger i forhold til at man bygger selvtillit. Vissheten om at man har klart et vanskelig parti i mørket bidrar til at man i dagslys bare vet at dette klarer jeg da jeg har gjort det før !
Raske utfor stier i mørket er også spennende da man må stole på ferdighetene, samt at det gir god trening i forhold til å kjøre avslappet og løse utfordringene etterhvert som de dukker opp. Dette er for gode stisyklister for gitt å mestre, men jeg vet at jeg alltid har noe å forbedre på tekniske ferdigheter. Alt man kan forbedre, medfører naturlig nok at man sykler raskere. I tillegg er det gøy !!!

Jeg merker at det skal litt til for at man legger ut på slike turer alene.Gjør avtale om å sykle sammen med andre under slike forhold om du føler det er sikrere om uhellet skulle være ute, det gjør jeg. Avslutningsvis vil jeg anbefale å ha lys på både sykkel og hjelm. Lyset på sykkelen kan med fordel innstilles slik at det fokuserer på terrenget rett foran sykkelen, mens hjelmlyset kan brukes til å lyse der du har behov. Dette gir selfølgelig bedre oversikt, og bidrar til at du føler deg sikrere. God fornøyelse !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar