Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

30. mars 2012

Styrke gir resultater

Etter etapperittet i Spania har jeg hatt full fokus på å få gjennomført styrkeøkter på beina i tillegg til langturer, samt mine to faste hardøkter i form av intervaller i uka. Innsatsen ser nå ut til å "betale seg" i form av mer trøkk i beina.
Dette har selfølgelig også sammenheng med at jeg fikk gjennomført gode økter i Spania under etapperittet medpåfølgende hvile for å "komme til hektene" etter hardkjøret. Med overskudd kommer også effekten av det du har lagt ned av trening tidligere, og jeg merker nå et formidabel fremgang. Siden forrige uke har jeg forbedret styrken i beinpress fra 215 til 235 kg i dag :-) siden jeg startet med beinpress har jeg hatt ca 25% forbedring, og det må da utvilsomt gi seg utslag på sykkelen etterhvert. Dog skal det nevnes at det selfølgelig ikke kan trekkes likhetstegn mellom økt styrke i beinpress og overføringsverdi på sykkelen. Men økt trykk i pedalene blir det !!
Apparatet jeg kjører maksstyrke på har maks vektbelastning på 160 kg, men ved å koble frivekter oppå stativet klarer jeg å stadig øke belastningen. Når det ikke lenger er mulig å henge på flere vekter, tenker jeg at det blir en løsning at noen står oppå de opprinnelige vektene ;-)

Onsdag denne uka var jeg forøvrig på Høyskolen i Lillehammer, og gjennomførte en hardøkt 4*5 min hvor de målte VO2 hvert 30 sekund i løpet av dragene. Allerede på første draget kjørte jeg verdier over 70, og faktisk helt opp i 74 med laktat på 5,8. Det var gode svar å få ift effekten av treningen jeg har nedlagt, og gjør meg optimistisk ift sluttesten jeg skal ha neste uke. Da er det VO2 maks og terskelwatt i første omgang før jeg kjører en 40 min "all out" med fokus på høyest mulig snittwatt. Avslutningsvis er det en test med fokus på kinetikk (arbeidsøkonomi, aksellerasjon, makskapasitet i 30 sek og 5 min).

I morgen står derimot siste hardøkt i forskningsprogrammet for tur. Slik beina kjennes ut nå satser jeg på å puche rekord snittwatt pr drag !

Jeg vedlegger en kort video fra dagens styrkeøkt med beinpress for interesserte. God påske !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar