Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

6. apr. 2012

Testingen er i gang

10 uker med hardøkter 4*5 min to ganger pr uke er nå gjennomført, og jeg påbegynte sluttestingen i dag. Terskelwatt og VO2 maks skulle måles.


Ettersom det nå sakte men sikkert nærmer seg sesongstart, og oppkjøring av formen, har jeg vært opptatt med å opprettholde mengden i tillegg til nevnte hardøkter. Dette innebar 21 timer trening i forrige uke inkl styrke og hardøkter. Optimalt sett skulle jeg ha sluppet litt opp på treningen for å kunne ha nødvendig muskulært overskudd i beina til testen. Jeg valgte imidlertid å prioritere trening helt fram til onsdag før jeg la inn en hviledag. 3 timers økta dagen derpå med ca 1000 høydemeter var heller ikke optimal ift testen, men "trent er trent". Terskelwatten ble faktisk dårligere enn pre-testen ! VO2 maks har imidlertid økt. Jeg målte faktisk VO2 maks på 400 watt før jeg fikk en dipp, og deretter kjørte VO2 maks i 1 minutt på 450 watt. Dette indikerer trolig at jeg ikke nådde mitt maksimale, men det kommer forhåpentlig når overskuddet er på plass. Inntil da blir det flere intervaller, men med litt justering på dragtiden, intensitet og antall økter pr uke for å få mer effekt ut av treningen :o) jeg har gjennom fjoråret fått en del erfaring ift hvilken type intervaller, som gir mest effekt for min del. Denne treningen kommer jeg til å kjøre frem til juni når det virkelig "drar seg til".

Neste uke står "helvettes-testen" på programmet, dvs 40 min "all out" hvor det er om å gjøre å kjøre høyest mulig snittwatt. Det er forferdelig hardt, spesielt de siste 20 minuttene. På pre-testen avsluttet jeg økten med over 17 i laktat, da har du syre til opp over ørene ;-) Det er bare å begynne å psyke seg opp ift å fokusere på arbeidsoppgaver !

Etter testene idag, litt mat og avslapning, bar det ut på en 2 t rolig klassisk langtur sammen med min "arvtaker" Anders. Fantastiskt føre og skiforhold, tørrvoks 0-rode funket perfekt! Det er forøvrig veldig effektivt å gå klassisk skiturer for å restituere etter sykkeløkter. Slik sett har jeg også fått et visst grunnlag for å kunne gå Birkebeinerrennet i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar