Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

13. apr. 2012

Norgescupstarten nærmer seg

Sesongstarten nærmer seg raskt, og det "braker" løs allerede 5 mai med Norgescup på Helgøya i Brumundal. Løypa på Helgøya er særdeles tøff med mye bakker, som krever god kapasitet. Normalt passer slike løyper meg utmerket, og jeg ser virkelig fram til dette rittet hvor jeg har gode opplevelser fra tidligere konkurranser. Forskjellen i år er at hele Norgeseliten er på startstreken, og det blir tettere dueller og desto vanskeligere å hevde seg. Løypa skiller som sagt voldsomt på kapasitet, og det er ikke mange partiene som innbyr til å "sitte på hjul". Ettersom rittet avvikles såvidt tidlig på Hedmarken er det ventet sugende, bløte forhold. Dette bidrar ytterligere til å skille rytterne på kapasitet og kjørestyrke i bakker.

Jeg er nå i ferd med å avslutte testene ved Høyskolen på Lillehammer, og onsdag denne uken kjørte jeg den mye omtalte 40-minutters testen. Det er noe av det hardeste man kan tenke seg da det handler om å kjøre høyest mulig snittwatt i løpet av testen, og man ligger hele tiden på grensen i forhold til hva både kropp og hjerne kan tåle. Siste 10 minuttene er et sant mareritt, hvor man kjemper med negative tanker som følge av høy puls og sure bein. Ettersom jeg ønsket å forbedre meg fra pre-testen valgte jeg en offensiv taktikk, og la meg på 5 watt høyere enn snittwatten jeg oppnådde på forrige test. Dette holdt jeg i 32 minutter før jeg "måtte" gå ned 40 watt. De siste 5 minuttene tvang jeg meg til å gå opp 30 watt, og jeg holdt dette helt inn. Fullstendig utmattet ga jeg meg med over 14 i laktat - godt fornøyd med gjennomføringen. Snittwatten ble nesten 340 watt, dvs 4,8 watt pr kg kroppsvekt.

Fremover kommer jeg nå å kjøre en del pace bak bil for å få litt mer snert i tråkket noe jeg har god erfaring med i forkant av ritt. Det er ikke til å legge skjul på at relativt mange timer med både hardøkter, styrke og langturer tilsier relativt tunge bein om dagen. Dog er det viktig å tørre å være litt sliten samtidig som man har nødvendig overskudd til å gjennomføre øktene med tilstrekkelig kvalitet. Når man så slipper opp på treningen, vil formen og den faktiske kjørestyrken være presentabel og målbar gjennom ritt. Tester er kun tester, og må selfølgelig alltid ses i sammenheng med hvilket overskudd man har. Derfor har jeg ikke fokusert altfor mye på testresultater i tidligere innlegg. Testverdier er kun tall, som krever analyse, forutsatt at man ikke lader opp til tester som det skulle være ritt.

I morgen står det pace på programmet, og jeg ønsker alle en god helg !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar