Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

21. mai 2012

NC2 - Montebellorittet


Sesongens 2. Norgescupritt ble avviklet i relativt strålende vær, første ritt i år i "kort-kort".  I tillegg var deltakerne i NC Elite satt opp med egen tidtakerbrikke for Montebellorittet, som bestod av 1 runde à 45 km.

Ut fra start gikk det jevnt fort, og jeg satt greit med i tetpuljen i den første stigningen på ca 10 km helt til den innlagte spurtprisen. De beste rytterne med Håkon Austad i spissen spurtet formidabelt, mens jeg valgte å bli sittende sammen med bl a Knut E Nesteby i jevnt tempo inn i første terrengparti. I ettertid har jeg registrert på pulsklokken at jeg holdt meg inne i sone 4, og jeg følte også at jeg kjørte med relativt god følelse og komfort ettersom jeg i motsetning til flere kjørte med knastedekk og dempegaffel. Etterhvert ble jeg kjørende i pulje 2 sammen med Nordskar, Nesteby, Granberg og Bjerkseth. Mot slutten av 1.runde ble vi innkjørt av pulje 3, hvor Lars P Stormo ledet an på stiv gaffel med sedvanlig imponerende terrengteknikk.

Trolig gikk farten relativt sett noe opp da for jeg merket gradvis at jeg gikk tom for krefter uten at jeg var i nærheten av å kjenne kramper. Jeg gikk regelrett næringstom, og trøkket i beina ble bare borte til tross for at jeg hadde drukket jevnt og spist mat i form av sportsbarer underveis. I den avsluttende rundbaneløypa ved stadion på 1.runde kom jeg litt bakpå, og måtte makse 100% i et forsøk på å tette luken. Det endte med bråstopp og kraftløse bein, men jeg bestemte meg for å fullføre da det uansett er god trening samt at jeg var først i klasse 40-49 år i Montebellorittet (1 runde). Midtveis på siste runden ble jeg tatt igjen av teamkompis Tor A Fuglerud, som tilbød meg en gel :o) Beina kom seg da litt, og jeg klarte å sykle samtlige bakker til mål - dog uten den store "spruten".

I ettertid har jeg konkludert med at jeg trolig har mer å hente på å spise gel istedet for barer når intensiteten blir såvidt høy, og terrenget ikke innbyr til å "fore" på med sportsbarer. Blodsukkeret ble nok særdeles lavt underveis, og da er gel mer effektivt. Ellers har jeg vært hos legen i dag for å ta blodprøver, som vil avdekke om jeg evt har manko på et eller annet - "just in case". Plasseringen i NC Elite ble nr 41, mens jeg vant aldersklassen i  Montebellorittet.

Mellomtider i rittet:
http://montebellorittet.no/dokumenter/1337587140-Mellomtider_Montebellorittet_2012.xlsx


Komplette resultater:
http://montebellorittet.no/dokumenter/1337582068-ResultatAlleKlasser_2012v7.PDF

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar