Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

22. sep. 2012

Høst trening

Høsten er tid for terrengsykling bokstavelig talt, oppsøke terreng og morsomme stier. Rittene er over for min del, og jeg koser meg på sykkelen i variert terreng.
I tillegg til rolige terrengøkter prøver jeg å holde "motoren" i gang minst en gang pr uke. Intensiteten ligger normalt i sone 3, hvor jeg prioriterer lengre drag med effektiv dragtid på totalt 40-60 min. Forrige uke følte jeg meg usedvanlig pigg, og klinket til med en skikkelig sone 4 økt sammenhengende i bakkene opp fra Håkons hall på Lillehammer, via Nordseter og opp til krysset på Sjusjøen. Totalt 16,9 km med gjennomsnittlig stigning på 3,3% - 42,40 min. Dette blir en av testbakkene mine frem mot neste sesong, hvor det blir interessant å sjekke tiden til våren.
I dag kjørte jeg 3*20 min i sone 3. Fordelen med såvidt lange drag er at jeg kan kjøre mye mer kontrollert spesielt i starten av dragene, noe som er en fordel når jeg føler meg sliten i muskulaturen. Ellers er det lett å kjøre seg stiv når man "stresser" opp pulsen på relativt korte drag for å få mest mulig effekt av dragene. En annen fordel med lange sone 3 drag er at du unngår å kjøre på deg stive bein og sliten muskulatur samtidig som du trener arbeidskapasiteten særdeles effektivt i tilnærmet jevn konkurranse intensitet. Intensive sone 4 økter krever for min del mye lengre restitusjonstid, og det blir således mindre mulighet til flere kvalitetsøkter i løpet av en uke.
Framover nå blir det gradvis økning av timeantallet pr uke fra dagens 6-7 timer. Fokuset blir på rolige økter hovedsaklig i terrenget, samt 1-2 hardøkter fortrinnsvis i sone 3 og etterhvert imnslag av styrke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar