Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

30. sep. 2012

Hansker til høstens treningsøkter

Tiden med sykling i kort-kort er forbi for denne gangen, og høsten er tiden for å kle seg tilstrekkelig så man unngår å bli kald eller i verste fall syk. Selv med varm høstsol kan det bli kaldt både på hender og føtter. Jeg har i år hatt gleden av å bruke GripGrab sin sykkelhansker. Her finnes flere modeller, og i høst har jeg testet to modeller med en kombinasjon av windstopper og neopren.


Hurrican er en vindtett og vannavvisende hanske beregnet for kjølig vår- og høstvær. I tillegg til det vindtette stoffet på oversiden puster hansken. Hansken har idealområde fra +5 til +15 grader, men jeg synes de er perfekte fra +5 til +10 grader. Den relativt høye mansjetten dekker håndleddet perfekt, og bidrar således til at man holder varmen bedre.

Windster er en annen modell jeg har prøvd såvidt. Denne hansken er noe tykkere med noe mindre følsomhet mot styret. Idealområdet er oppgitt å være fra 0 til +10 grader. Den fungerer for meg godt til rolige langturer ved temperaturer i området +/- 5 varmegrader. Blir det midlere er det lett å bli svett på hendene, og deretter kald. Etter min mening egner hansken seg best i området +2 til +7 grader. Jeg blir ihvertfall kald på hendene når temperaturen kryper ned mot 0 grader. Da er det votter som gjelder :-)


Raptor er en annen hanske, som jeg bl a kjørte både Birken og Farrisrunden med i år.
Raptor er en suveren allround hanske, og er perfekt helt opp til +15 grader når det regner og er nordavind.
Felles for GripGrab sine hansker er at de har et godt grep mot styret, i tillegg innlagt gel i håndflaten samt et mykt stoff på tommelen som gjør det skånsomt å tørke seg under nesa ;-)

Avslutningsvis er det vesentlig å huske på at det å fryse på hendene er individuelt. Skiskytteren Lars Berger synes aldri å fryse på hendene, mens jeg derimot fryser mer enn de fleste! Dette skyldes at jeg har forfrøset hendene opptil flere ganger, og derfor har dårligere blodsirkulasjon. Ovennevnte er således ingen fasit, men sier litt om bruksområdene til GripGrab sine hansker. Hanskene synes forøvrig å ha god kvalitet da jeg ennå ikke har opplevd at sømmene har raknet eller at det har blitt hull i stoffet.

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar