Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

13. mar. 2013

Birken - forberedelser og treningsplan

Birken på ski nærmer seg ubønnhørlig, og de fleste har vel gjort det de skal for å være i form. Nå gjenstår de siste forberedelsene i forhold til å klargjøre ski og sekk, samt få i seg nok næring og sikre tilstrekkelig overskudd til årets høydepunkt for mange.
Mine forberedelser bærer imidlertid preg av at jeg har fokus på sykkel. Dog har jeg prøvd å gå litt mer på ski de siste ukene, men dette bidro dessverre til at jeg pådro meg en liten overbelastning i leggmuskulaturen for en drøy uke siden under en intervalløkt i klassisk. Resultatet har blitt at jeg istedet har opprettholdt treningen med sykkel og skiøkter i fristil. Senest i går gjennomførte jeg en intervalløkt i fristil for å prøve å lokke frem litt form,  fart og overskudd i beina. Krysser fingrene for at ikke leggsmertene kommer tilbake når jeg er i gang på både fredag og lørdag. Stafett for Elverum kommune blir "forrett" fredag før "hovedretten" skal inntas lørdag. Løypeforhold og vær ser jo ut til å bli strålende, det er bare å glede seg!


Dårlig skigrunnlag i kombinasjon med mye sykkel er nok hovedårsaken til problemene. Å sykle gir etter min erfaring en mindre belastning i leggmuskulaturen enn snerten du har i frasparket i diagonalgang. Dette medfører at leggmuskulaturen får en vesentlig større belastning på ski enn den er vant med, og således fare for overbelastning. Tilsvarende har jeg opplevd ved overgangen fra sykkel til løping. Tynt løpsgrunnlag og en intensiv løpsperiode i forkant av Birkebeinerløpet resulterte to år på rad med overbelastning når jeg løp motbakkene i starten av den gamle løypetrasèen. Dette var også årsaken til at jeg valgte å ta en lengre pause fra BB-løpet da jeg følte at jeg "tøyde strikken" for langt ift risikoen for langvarige skader.

Forrige ukes treningsplan så slik ut for interesserte:

Mandag: Ski klassisk, skirenn 1t (sone 3-5) - 1,45 t
Tirsdag: Ski klassisk, sone 1 (fikk vondt igjen) - 1,30 t
Onsdag: Sykkel ute, sone 1 - 2,30 t
Torsdag: Ski fristil, sone 1 - 1,30 t
Fredag: Sykkel ute, intervall 6*8 min, sone 3-4 - 2 t
Lørdag: Ski klassisk, sone 1 (fortsatt vondt) - 2 t
Søndag: Sykkel ute, sone 1 - 2,30 t
Totalt: 13,45 t

Lykke til med Birken-deltakelsen folkens :-)

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar