Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

16. juni 2013

Hr-Abax Racing dominerte i Farrisrunden

Farrisrunden er et av mine favorittritt! I tillegg er Abax og Spiuk sponsor av rittet, og laget vårt er således programforpliktet til å prioritere rittet ;-)
Været var i år også på arrangementets side, og arrangøren hadde satt opp ekstra bonus til den som satte løyperekord. Motvinden i trasèen bidro imidlertid til at dette var tilnærmet umulig, og Hr-Abax innledet rittet med offensiv kjøring. Etter en drøy mil gikk Jarle Fredriksen alene i brudd, og opparbeidet seg etterhvert over 1 minutts ledelse da ingen i tetgruppen ville ta ansvar i motvinden. Dette medførte at laget enkelt kontrollerte bruddet, og Jarle kunne innkassere spurtprisen på toppen av Skolapperåsen.
Etter dette ble Jarle innkjørt, og det gikk rolig på flatene med motsvarende fartsøkninger i motbakkene. Tetgruppa delte seg således i motbakkene, mens det igjen samlet seg gradvis på flatene. Dog ble tetgruppa gradvis redusert, og etter hard jobbing i motbakkene ble beina mine etterhvert ganske så gode etter disse "vekkedragene".

Opp mot Kringlemyr tråkket Greg Saw og Håkon Austad skikkelig til, og de hadde en luke på ca 15 sek da vi kom ut på grusen. Både Jarle og jeg satt med Lars O Thoresen, Sondre Kristiansen og Sven Kilander. Ettersom luka frem til Greg var såvidt liten var det uaktuelt å ta føringer, og vi kunne sitte bak å kontrollere pulje 2 frem mot innspurten. Ettersom Jarle hadde brukt mye kreftet på å ligge lenge i brudd alene tidligere i rittet hadde han krampefølelse i beina. Vi ble derfor enige om at den siste spurtbakken vil passe han dårlig, og det ble besluttet at han skulle gå på en langspurt inn i de siste slake stigningene mot mål med håp om at ingen fulgte ham i motvinden. Dette gikk som planlagt, og jeg kunne kontrollere de 3 andre som jobbet jevnt i håp om å tette luka. 1,5 km før mål gikk jeg til med alt jeg hadde, og fikk med en gang en luke som gradvis økte. Inn i siste spurtbakken var jeg i ferd med å ta igjen Jarle, som kjempet seg inn til en strålende og fortjent 3.plass, mens jeg holdt unna for de bak.
Greg tapte en tett spurt mot Håkon Austad, og resultatet for laget ble 2.-3.-4.plass!


Fantastisk moro med et såvidt godt lagsamarbeid, og all honnør som vanlig til arrangøren. Godt organisert, morsom og variert løypetrasè, proft opplegg med speakertjeneste og variert og god restitusjonsnæring etter målgang.

Ellers er det hyggelig og gledelig at min gode kamerat og reisefølge Martin Haugo er tilbake i marathon miljøet etter å ha satset rundbane i noen år. Han fikk en god opplevelse med topp 10 plassering. Lagkamerat Øivind Bjerkseth sliter fortsatt med ettervirkninger av sykdom, og fikk det litt tungt etterhvert.

Resultater topp 10, eliteklassen:

1Håkon AustadAsker Cykleklubb02:15:08
2Gregory SawNanset IF – Sykkel02:15:09
3Jarle FredriksenSandefjord SK02:16:14
4Kjell KarlsenOttestad IL Sykkel02:16:19
5Sondre KristiansenLillehammer CK02:16:24
6Lars-Ove ThoresenØstmarka IL Sykkel02:16:28
7Sven Kilander02:16:36
8Lars Petter StormoDrammen CK02:16:50
9Martin HaugoLillehammer CK02:17:01
10Rune HøydahlSande SpKl Sykkel02:17:27

Neste helg er det Lillehammer-Oslo for min del sammen med Ottestad - Black editon.



Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar