Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

2. sep. 2013

Birken på 2.50

Fredrik Willman representerte HR-Abax, kjørte solo i 90 km !
Årets Birkebeinerritt så lenge ut til å bli en tørr opplevelse med lengre tids sol og oppholdsvær, men den gang ei. I løpet av fredag endret alt seg, regnet kom og rammen rundt rittet ble våt med gjørme og sug attåt.
Oppladningen til rittet hadde vært optimal, og jeg følte formen var på plass inntil jeg brått fikk et snev av halsonde torsdag kveld som gradvis medførte slimete bronker. Uansett stilte jeg til start med offensiv innstilling. Planen var å sitte langt fremme i bakkene opp til Skramstad for å komme tidlig inn i terrenget ned mot Djuposet. Dette klarte jeg lenge inntil Fredrik Willman angrep, og farten i feltet ble skrudd opp et lite hakk for høyt for min dagsform. Jeg havnet raskt i sone 5, men klarte å kjempe meg med teten opp til Skramstad. Passeringstiden var 29.25 min, og beina "kokte"! Følgelig var jeg på halen, og maktet rett og slett ikke å være i den posisjonen jeg hadde planlagt inn mot Djuposet. Beina var på en måte litt kraftløse, og jeg klarte heller ikke å avansere så veldig mange plasser i terrenget da jeg ikke har prioritert løping i treningen de siste årene. Ut av terrenget var jeg i følge med en liten gruppe på 3-4 ryttere, som gradvis ble større da det både kom opp ryttere bakfra samt at gruppa tok igjen ryttere foran.


Fram til Kvarstad hadde jeg mer enn nok med å ligge bak i gruppa pga vonde bein (syre). Det var så ille at jeg en periode var inne på tanken å gi meg på Kvarstad, hvor min gode hjelper Øivind Lindahl stod med drikkestasjon for laget. Beina bedret seg imidlertid gradvis, og ettersom jeg klarte å posisjonere meg noe lenger fram i den store 20-manns gruppa ble det nytt fokus mot MÅL. Inn mot rosinbakken skled jeg opp i front, og kjørte jevnt for å unngå at noen støtet. Sakte men sikkert gled jeg bakover i pulja, og passerte toppen som en av de siste. På denne måten fikk jeg spart litt krefter, som bidro til at jeg klarte å henge med pulja inn til mål. På sjøsætervegen tok vi også igjen en 8-manns gruppe, som hadde ramlet av den store 30-manns tetpulja i rosinbakken. Her satt bl a Håkon Austad, Jo Nordskar, Lars Ove Thoresen og Ole Chr Fagerli.
Jeg fikk til en god og kontrollert avslutning, som medførte at jeg til slutt endte på 42.plass med tiden 2.50.21. Fryktelig sliten, både mentalt og fysisk - tanken på mer sykling i høst var langt i fra innbydende ;-) En ting er ihvertfall sikkert - deltakelse i eliteklassen blir ikke tema mer - nok er nok!


Kommende 5 år er jeg å finne i aldersklassen 50-54 år med nye mål !

Ellers imponerende innsats av Fredrik Willman, som syklet for Hr-Abax Racing. Etter å ha vært i solobrudd det meste av rittet ble han innhentet av to svensker 2 km før mål. Han berget imidlertid 3.plassen og dagen for laget med sin heroiske innsats!

Ellers er det nå NM og NC i samme arrangement innlagt i Skarverittet 21.september. I skrivende stund er jeg langt fra sikker på om jeg er å finne på startstreken, men jeg skal aldri si aldri :-) kanskje "våkner" jeg igjen.....

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar