Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

5. jan. 2014

Mer ski nå

Siden jul har jeg prioritert mye ski til tross for mye mildvær og nullføre. Av erfaring vet jeg at dette stimulerer VO2 maks bedre enn sykkel. I tillegg er dette etter min mening mer skånskomt for muskulaturen.
Som følge av dette kan jeg også tillate meg flere hardøkter ved at enkelte av disse øktene gjennomføres på ski. Klassiske økter tilsier en annen muskulær belastning enn både skøyting på ski og sykkel, og innebærer at jeg nå legger inn klassiske hardøkter mellom de sedvanlige øktene på sykkel. På denne måten kan jeg lett gjennomføre 3 hardøkter i uka samtidig som restitusjonstiden ikke blir nevneverdig lengre.

Jeg merker allerede at skiformen og teknikken er relativt god, og dette bidrar også til at disse øktene blir mer morsomme og motiverende. Etter å ha syklet mye vinterstid de siste 3 årene føler jeg nå at jeg trenger litt avveksling fra sykkeløktene for å opprettholde motivasjonen i treningsarbeidet. I tillegg skal junior Anders debutere i birkebeinerrennet, og da må nødvendigvis far stille opp ifm treningsarbeidet, bl a som sjåfør da det må litt kjøring til for å finne oppkjørte løyper.

I helgen har vi vært på Sjusjøen, og der er det veldig mye snø nå. Dog var det utfordrende forhold med nullføre og tidvis snøvær. Til tross for det ble det 3 timers langtur på lørdag, og 5*10 min sone 3 intervaller med fokus på teknikk opp Midtfjellet i dag. Jeg har lært meg at det er viktig å ikke stresse på de første intervallene, noe som fort skjer når man skal opp i sone 4. Ellers er det fortsatt noen måneder til birkebeinerrennet slik at det er greit å legge en god base med sone 3 intervaller før farten og intensiteten justeres opp. Det kan gjerne også skje i form av skirenn når tiden er moden for det ;-)


Kjell



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar