Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

9. mai 2014

Sessongen er i gang

Forrige lørdag åpnet årets sykkelsessong for min del med Helgøyatråkket. Startfeltet bestod av de fleste som sykler norgescup, og det lå an til høy fart fra start.
Til forskjell fra tidligere sessonger var jeg formmessig langt fra klar til å prestere på topp. Som følge av begrenset mulighet til å nedlegge store mengder trening i vinter har jeg bevisst valgt å ikke være i tidlig form denne våren, men istedet holde trøkket oppe på treningen frem mot rittene i juni måned.

Rittet gikk som forventet, og jeg kjente allerede inn i første bakken at det var lite overskudd og trøkk i beina - faktisk litt mindre enn forventet. Jeg var på start for å få rittrening, men kroppen fikk sjokk!
Jeg kjempet iherdig i starten med påfølgende syresjokk, og det var bare å finne sin egen marsjfart. Etterhvert fikk jeg selskap av Geir Nysveen, Bjørn Erik Tokerud og Anders Stenbrenden, som hadde en mer passende marsjfart for mine blytunge bein. Ut på 2. runden kjente jeg imidlertid at det løsnet en del, og jeg fant litt tilbake til god gammel bakkeform uten at farten var direkte avskrekkende. Jeg kjørte imidlertid fra mitt "følge", og tok igjen noen ryttere som tydelig hadde åpnet litt i hardeste laget.

Jeg endte til slutt 12 min bak dagens suverene vinner, Carl Fredrik Hagen, som i år virker sterkere enn noen gang. Han er utvilsomt på veg mot noe stort, og det er vel fortjent etter den jobben han har nedlagt de siste årene - grattis!

Topp 10:



Place
Bib
Name
Time
Diff
1
33
2:02:48
0:00
2
9
2:05:31
2:43
3
43
2:05:34
2:45
4
37
2:05:50
3:02
5
27
2:07:46
4:58
6
4
2:08:04
5:15
7
20
2:09:14
6:25
8
11
2:09:26
6:37
9
39
2:09:43
6:54
10
1
2:09:44
6:55


Junior Anders deltok også i rittet, og kjørte 1 runde i turklassen 17-29 år. Anders har også trent mye mengde i det siste, men klarte til tross for det 1.plassen i klassen. Hadde han vært like for seg som faren, hadde han stilt seg opp litt lenger fram i startfeltet ;-) Som følge av det "brant han mye krutt" i startsløyfen på å avansere i feltet, og måtte betale prisen for det (stive bein). Uansett er dette kjærkommen erfaring for ham, som han forhåpentlig lærer av etterhvert.


Det viktigste for Anders var at han fikk en god gjennomkjøring, og bonusen var seieren. Løypa er som kjent knallhard med lange og tildels bratte stigninger, og jeg anbefalte han derfor å ta kun 1 runde istedet for 2. Greit å starte sessongen litt kontrollert, og ikke minst viktig å få en god opplevelse. Etterhvert blir det lengre ritt for han denne sessongen med full marathon distanse.

Det å coache junior er vel det som gir meg aller mest på sykkelen etterhvert. Viktig å bidra til at ungdommen finner glede med idrett, og således holder seg aktiv i hverdagen! Utover det er det utrolig givende kvalitetstid å tilbringe mange timer på trening sammen med sine håpefulle.


Kjell


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar