Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

28. juli 2014

Sjusjørittet - et ledd i formtoppingen til Grenserittet

Foto: Kondis
Ettersom jeg har trappet ned på satsingen var det uaktuelt å stille i NM Marathon denne helgen. Valget ble istedet Sjusjørittet da jeg trengte en gjennomkjøring for å ytterligere spisse formen fram mot Grenserittet neste helg.
Fram mot Sjusjørittet har jeg trent som følger:

Uke 1: 
14 timer - hvorav 2 langturer à 4 timer, 1 intervall i sone 3 (6*10 min) og 1 intervall i sone 4 (5*5 min) - 1 hviledag

Uke 2: 
12 timer - mest langturer hvorav 1 à 4 timer, og langturer med innlagte drag i sone 3 og 4, lengde avhengig av terreng/topografi - 1 hviledag/fjelltur

Uke 3:
11 timer - 1 intervall i sone 4 (4*5 min), rolige langturer - 1 med innlagt bakkedrag à 3 min (sone 4), samt Sjusjørittet lørdag (24 min i sone 3 og 11 min i sone 4 - lurekjøring pga motvind)

I løpet av Sjusjørittet følte jeg at det løsnet mer og mer, og jeg hadde veldig bra trøkk mot slutten. Fram til Rosinbakken gikk det litt i rykk og napp i de motbakkene som var, mens det stoppet opp på flatene. Det endte med 2 mann i brudd like etter Hornsjø, og feltet satt kun og ventet på stigningen i Rosinbakken.

Foto: Kondis

Foto: Kondis

Litt sløvt av meg lå jeg sist ved inngangen til bakken samtidig som Repshus satte fart i front. Dette førte til at jeg i starten ble litt innestengt, men kom meg etterhvert fram og ble sittende i 4. posisjon bak Repshus som ga full gass på den innlagte stisløyfen. Dette endte med at 2. mann ga luke på stien i den siste stigningen samtidig som Repshus kom seg opp til bruddet - meget sterk og god taktisk kjøring av ham.
På toppen av Rosinbakken var vi 10 mann som utgjorde forfølgerne til utbryterne, men pga motvinden og stigningene var det liten vilje til å å kjøre sammen. Dette førte til at utbryterne hadde 40 sek forsprang på Elgåsen da vi omsider fikk organisert litt kjedekjøring.
De tre i front samarbeidet godt, og det endte med at de holdt unna, og Repshus tok spurten. I gruppa bak kjørte jeg offensivt i front, og kom meg først inn på stadion med en overraskende god spurt som endte med 4. plass :-)

Foto: arrangør
Junior Anders var også med i rittet, og hang greit med teten fram til første terrengparti, hvor det sprakk opp en del.

Foto: Kondis
Anders ble nr 5 i klasse 17-19 år, og kunne fortelle om en hard økt hvor beina føltes dårlige.  Dette har nok også sammenheng med at det er lenge siden han har konkurrert samtidig som han har vært litt for lat med harde intervaller i ferien ;-)
Jeg synes imidlertid han kjørte sterkt, og var drøye 10 minutter bak totalvinneren av det 57 km lange rittet!

Resultater fra rittet finnes her.

Søndag kjørte vi inngangen av Birkebeinerritt-trasèen fra Sjusjøen til Håkons hall, og opp til Sjusjøen via Nordseter. Der fikk jeg meg en overraskelse ved runding av kulen ned mot ballettbakken - 10-15 cm djupe utvaskede renner, som gikk i sikk sakk nedover langs hele bakken. Dette havnet jeg midt oppi i ca 30 km/t, og det var sjanseløst å få bremset ned eller komme ut. Resultatet ble en kraftig velt, 7 sting i høyre underarm og en forslått hofte og rygg.
Dette trengte jeg ikke nå fram mot et av sessongens mål - Grenserittet, men jeg gleder meg over at jeg trolig ikke har brukket noe - jeg skal sjekke ryggen i morgen i forhold til om det kun er muskulært. Jeg sliter imidlertid med litt feber som kan forekomme ved sårskader, men har fått antibiotikakur fram til fredag - ikke optimalt, men jeg stiller 95% sikkert i Grenserittet!!

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar