Team Helium rytter 2015

Team Helium rytter 2015

24. feb. 2015

ABR 3. etappe

Hvilken dag det ble i dag - reiste til start i strålende solskinn, og startet rittet litt lenger fremme i startfeltet. Dette bidro til at vi kom godt ut, og unngikk å miste unødig tid i første terrengparti.
Både Frode og jeg hadde ømme bein etter 2 harde etapper, og i den første lange stigningen på drøye 900 høydemeter i terrenget kjørte vi kontrollert. Deretter økte vi farten jevnt og trutt, og gikk inn i andre stigningen tilnærmet alene. Jeg skjønte da at vi lå bra an, men ikke så bra som det til slutt ble ;-)

Dagens etappe profil

- Vi passerte mållinjen som nr 3 i M40, knappe 3 minutter bak nr 2. Jeg er overlykkelig - det tror jeg Frode også er. Dog har jeg en tendens til å vise følelser mer enn de fleste :o) Tiden vår i dag hadde holdt til 53. plass i eliteklassen, og det er vel respektabelt om jeg skal si det selv?



Taktikken med at Frode styrer farten i bakkene fungerer optimalt, og i tillegg bærer jeg en flaske for Frode på ryggen samt ekstra sete, slanger, ekstra bremseskive og drev i sekken.
- Så langt har vi kjørt feilfritt teknisk, og ikke hatt en eneste teknisk stopp. Jeg kjører først nedover og på flater for at Frode skal slippe å ta vind. Siste timen dytter jeg bevisst i bakkene for å få maksimalt ut av etappene.
- Denne taktikken fortsetter, og halvveis i rittet har vi klatret til et sted mellom topp 6 og 8 i klassen (offisielle resultater foreligger ikke i skrivende stund).
Jeg våger allrede nå å uttale at ny målsetting er topp 5 - Frode liker ikke at jeg sier slikt, men så lenge vi holder oss til taktikken er det bare å gjennomføre dag for dag. Målsettinger bidrar til at man yter mer!

- Ekstra morsomt var det at vi ble intervjuet av rittets "tv-stasjon" - Frode og Kjell praktiserer "skoleengelsk" etter beste evne....

Nå er det tid for mer mat - kroppen trenger mye energi, og snart hvile/søvn!
- Morgendagens etappe er ca 5 mil og innehar 2.000 høydemeter. Etter etappen forflytter vi oss til byen Córdoba for å gjennomføre de 2 siste etappene. Der er det normalt litt varmere temperaturer og etter mitt syn morsommere stier.


Sykkelhilsen fra Jáen

Kjell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar